Њен отац омрзну је због вере њене и не сматраше је ћерком. Намесник царски, Олимврије, сазнавши од Марине да је она хришћанка, пожели од ње најпре да му буде жена. А када Марина то одби, он јој нареди да се поклони идолима, на што света Марина одговори: „Нећу се поклонити ни принети жртве бездиханим и мртвим идолима, који нити сами себе познају, нити пак знају, да ли их ми чествујемо или бешчествујемо; не дам њима оне части, која припада само Творцу мојему”. Тада је Олимврије стави на љуте муке, па је сву рањену и крваву баци у тамницу.
У тамници Марина се мољаше Богу, и после молитве јави јој се најпре ђаво у виду страшне змије, која обзину главу њену. Но када се она прекрсти, змија се распуче и ишчезе. Тада је облиста светлост небесна, и њој се учини, да ишчезоше зидови тамнице, заједно са кровом, и крст се јави, блистав и висок, а на врху крста бела голубица, од које дође глас: „Радуј се, Марино, разумна голубице Христова, кћери Сиона вишњега, јер приспе дан твога весеља”. И Марина би исцељена силом Божјом од свих рана и болова. Безумни судија мучаше је други дан у огњу и у води, али Марина све претрпи као у туђем телу. Најзад је осуди на посечење мачем.
Пред саму смрт - јави јој се Господ Исус с ангелима. Посечена беше у време цара Диоклецијана, но душом и силом оста у животу на небесима и на земљи. Једна рука свете Марине налази се у ман. Ватопеду у Светој Гори. У Албанији пак, на планини Ланга више Охридског језера, налази се манастир свете Марине са једним делом њених чудотворних моштију. Многобројна чудеса догађала су се и догађају у овом манастиру, којих су сведоци не само хришћани него и муслимани.
-------------------
Толико поштовања имају Турци према овој светињи, да никад нису хтели дарнути ни у светињу, нити у имовину овог манастира. Једно време Турчин је био тутор овог манастира.
-------------------
Данас, 28.07. су: Свети мученици Кирик и Јулита ;
Свети равноапостолни Владимир Кијевски
Када Диоклецијан нареди гоњење хришћана, у граду Иконији би проливена многа невина крв. Јулита узе свога сина и склони се од гнева незнабожачког у град Селевкију. Но и тамо не беше боље. Јулита беше ухваћена и као хришћанка изведена пред судију.
Пошто Јулита храбро изјави своју веру у Господа Исуса, судија, да би је ражалио и поколебао, узе дете на своје руке и поче га миловати. Но Кирик викаше иза гласа: „Ја сам хришћанин, пусти ме матери!” и поче ручицама својим гребати судију одвраћајући своје лице од њега. Расрди се судија, тресну дете о земљу и отури ногом, а дете се скотрља низ камене степенице, и предаде Богу своју свету и невину душу.
Видећи како Кирик пострада пре ње, света Јулита беше радосна и заблагодари Богу, што сина њеног удостоји мученичког венца. После многих мука и Јулита би мачем посечена 304. године.
Мошти светих Кирика и Јулите до дана данашњега су чудотворне.
Један део моштију ових светитеља налази се у Охриду у цркви Свете Богородице Болничке.

Овог
дана славе се његова јављања кроз
историју људског спасења. Празник
је
установљен
на Светој гори у IX вијеку поводом јављања
архангела Гаврила у келији код Кареје
где је прстом исписао на камену пјесму
Богородици „Достойно естъ“.
Хришћани
вјерују да је он благовјесник ваплоћења
Сина Божјега. Хришћани такође вјерују
да је он је један од седам великих анђела
који предстоје престолу Божјем.
По
Јеванђељу он је јавио Захарији о рођењу
Претече, и сам је о себи рекао: „Ја сам
Гаврил што стојим пред Богом“ (Лк 1, 19).
Његово име, Гаврил, означава муж – Бог.
Свети Оци говорећи о Благовијести
тумаче, да је послат архангел с таквим
именом, да означи ко и какав ће бити Онај
који ће се родити од Пресвете Богородице.
Биће, дакле, Муж – Бог, крепак, силан
Бог.
Неки тврде да је Гаврил јавио
и Јоакиму и Ани о рођењу Дјеве Марије,
и да је он поучавао Мојсија у пустињи,
како да напише књигу Постања.
Свети
Оци мисле да Гаврил припада првом и
највишем чину небесних сила, тј. чину
серафимском, пошто серафими стоје
најближе Богу.
Он је, дакле, један
од седам најближих Богу серафима.
Рођен
у Јерусалиму од оца хришћанина и мајке
незнабошке. Најпре му беше име Неаније.
По смрти очевој мајка васпита сина
потпуно у духу римског идолопоклонства.
Кад одрасте Неаније, виде га једном цар
Диоклецијан и одмах га толико заволи
да га узе у свој двор на војничку службу.
Када овај злочестиви цар поче гонити
хришћане, он одреди Неанија да с једним
одредом војске иде у Александрију и
затре тамо хришћане.
Но на том
путу деси се Неанију нешто слично као
негда и Савлу. Утрећи час ноћи би јак
земљотрес и у том јави му се Господ и чу
се глас: „Неаније, камо идеш, и на кога
устајеш?" у великом страху упита
Неаније: „ко си ти, Господе? Не могу да
те познам." У том се показа у ваздуху
пресветао крст, као од кристала, и од
крста дође глас: „Ја сам Исус распети
Син Божји". И још му Господ рече: „овим
знамењем које си видео побеђуј непријатеље
своје, и мир мој биће с тобом". Тај
доживљај потпуно је обрнуо и променио
живот војводе Неанија. Он даде направити
онакав крст какав је видео, и место да
пође против хришћана он крете с војском
против Агарјана, који удараху на
Јерусалим.
Као победилац он уђе
у Јерусалим и објави мајци да је он
хришћанин. Изведен пред судију, он скиде
са себе појас војводски и мач, и баци
пред судију, показавши тиме, да је он
само војник Христа Цара. После великих
мучења бачен у тамницу, где му се јави
опет Господ Христос, који га и крсти и
надеде му име Прокопије. Једног дана
дођоше му на тамнички прозор 12 жена и
рекоше му: „и ми смо слушкиње Христове."
Оптужене за ово оне беху бачене у исту
тамницу, где их св.
Прокопије
учаше вери Христовој а нарочито томе
како ће примити венац мученички. Зато
се у чину венчања брачних помиње св.
Прокопије, поред боговенчаног цара
Константина и Јелене. Тих 12 жена бише
по том страшно мучене. Гледајући њихове
муке и храброст мајка Прокопијева такође
поверова у Христа, те свих 13 буду
погубљене.
Када св. Прокопије би
изведен на губилиште он диже руке према
истоку и помоли се Богу за све бедне и
невољне, сироте и удове, а нарочито за
Цркву свету, да узрасте и распростре се
и да Православље сија до скончања
времена. И би му с неба јављено да је
услишана молитва његова, после чега он
радосно простре главу своју под мач, и
оде Господу своме у вечну радост. Чесно
пострада св. Прокопије у Кесарији
Палестинској и увенча се венцем бесмртне
славе 8. јула 303 год.
Његове мошти почивају у Србији у граду Прокупљу,
који је по њему и добио име..
Два
брата, бесребреници и чудотворци Козма
и Дамјан, родом беху из Азије, од оца
незнабожца и мајке хришћанке, по имену
Теодотија. Након очеве смрти, мајка се
посветила служењу Христу, и богоугодном
животу, како је претходно и своје синове
научила. Васпитала их је у хришћанском
духу. Живели су они беспрекорно, по
закону Господњем, добивши дар исцељивања,
дајући здравље болесним душама и телима.
Исцељивали су они све болести, немоћи
људске, изгонили зле духове, како код
људи тако исто и код животиња, без икакве
награде, већ искључиво у име Бога, који
им је те способности и подарио, а по
Христовој заповести: "Забадава
добисте, забадава дајите" (Мат. 10,8).
Због тога се и називају бесребреници и
лекари.
Десило се да се нека жена,
Пеладија, разболела од тешке болести,
која је прикова за кревет већ неколико
година, и када не могаше наћи јој лека,
позва она Козму и Дамјана да је излече,
што они радо учинише. Када је хтела да
им плати они одбише, јер њихова плата
је слава Богу, али жена би упорна те
закле Светог Дамјана Светом Тројицом
да прими од ње дар – три јајета, што он
и учини не могавши то одбити не због
плате, но због заклетве. Сазнавши за то,
његов брат, Козма, се ожалости и остави
завештање да када умру, он и његов брат,
не сахране их једног поред другог, јер
он прекрши завет њихов од Бога дата.
Дође време и свети Козма се први представи
Богу, а недуго за њим и свети Дамјан.
Људи су били у недоумици где да га
сахране, али у том часу по Божјем промисли,
проговори камила, коју су њих двојица
исцелили, људским гласом, да се не двоуме,
већ да Дамјана сахране поред брата му
Козме, јер он не прими она три јајета
ради награде, већ ради имена Божјег.
Тако њихове мошти беху положене скупа
у месту званом Фереман.
Свој живот
скончаше побожно и у миру, прославивши
се многим чудесима, као усрдни посредници
и исцелитељи наших душевних и телесних
болести, како за живота тако и после
смрти. Јер они исцељују и помажу свакоме
ко их призове у помоћ, у болести и невољама
и у данашње дане.


Да поменемо још овде, како је који од ових најсветијих и најкориснијих људи у историји света скончао свој земни живот:
----------------
Брига за добро свих људи! Та брига је испуњавала узвишени дух и благородно срце светих апостола. Пишући o апостолу Павлу, Златоуст га назива „општим оцем света." „Кao да је о вели Златоуст, „сам родио цео свет, тако се беспокојио, трудио, старао да све уведе у царство." Заиста, превисок је овај назив „општи отац света", но ако би се он могао ма коме, после Бога, придати, могао би само апостолима Христовим. По родитељској бризи за сав свет они су у истини били „општи оци света." Има много матера у свету. које мање брину о добру своје деце него што су апостоли бринули o добру својих гонитеља и непријатеља. Свога најљућег противника, Симона Волха, апостол Петар је два пута спасао од смрти: једном кад га је народ хтео сажећи и други пут када га је пас хтео растргнути. И помислите, како се свет одужио овим својим добротворима! као нај-већим разбојницима и злочинцима. O како су истините речи св. Кипријана, који вели: „Док год смо у телу, нама хришћанима бива све исто што и незнабошцима; разлика је само у духу."
ПЕТРОВДАН
Свети
апостол Петар - Син Јонин, брат Андреје
првозваног, из племена Симеонова, из
града Витсаиде. Био је рибар, и најпре
се звао Симеоном, но Господ је благозволео
назвати га Кифом, или Петром (Јн 1, 42). Он
је први од ученика јасно изразио веру
у Господа Исуса рекавши: "Ти су Христос,
Син Бога живога" (Мт 16, 16). Његова љубав
према Господу била је велика, а његова
вера у Господа постепено се утврђивала.
Када је Господ изведен на суд, Петар Га
се три пута одрекао, но само један поглед
у лице Господа - и душа Петрова била је
испуњена стидом и покајањем.
После
силаска Светога Духа Петар се јавља
наустрашивим и силним проповедником
Јеванђеља. После његове једне беседе у
Јерусалиму обратило се у веру око три
хиљаде душа. Проповедао је Јеванђеље
по Палестини и Малој Азији, по Илирику
и Италији. Чинио је моћна чудеса: лечио
је болесне, ваксрсавао мртве; чак и од
сенке његове исцељивали су се болесници.
Имао је велику борбу са Симоном Волхом,
који се издавао за бога, а у ствари био
је слуга сатанин. Најзад га је посрамио
и победио.
По
заповести опакога цара Нерона, Симоновог
пријатеља, Петар би осуђен на смрт.
Поставивши Лина за епископа у Риму и
посаветовавши и утешивши стадо Христово,
Петар пође радосно на смрт. Видећи крст
пред собом, он умоли своје џелате, да га
распну наопако, пошто сматраше себе
недостојним да умре као и Господ његов.
И тако упокоји се велики слуга великог
Господара, и прими венац славе вечне
(в. 16. јануар).
Свети
апостол Павле - Родом из Тарса, а од
племена Венијаминова. Најпре се звао
Савле, учио се код Гамалила, био фарисеј
и гонитељ Хришћанства. Чудесно обраћену
веру хришћанску самим Господом, који
му се јавио на путу за Дамаск. Крштен од
апостола Ананије, прозват Павлом и
увршћен у службу великих апостола.
Са
пламеном ревношћу проповедао Јеванђеље
свуда од граница Арабије до Шпаније,
међу Јеврејима и међу незнабошцима.
Добио назив апостола незнабожаца. Колико
су страховита била његова страдања,
толико је било његово натчовечанско
стрпљење. Кроз све године свог проповедања
он је из дана у дан висио као о једном
слабом кончићу између живота и
смрти.
Пошто
је испунио све дане и ноћи трудом
истрадањем за Христа, пошто је организовао
цркву по многобројним местима, и пошто
је достигао ту меру савршенства, да је
могао рећи: "Не живим ја него Христос
живи у мени", тада је био посечен у
Риму, у време цара Нерона, кад и апостол
Петар.
-------------------------------------------------------------
Неуки
и уки, но духом једнаки
И
љубављу Божјом ко ангели јаки,
Петар
прости човек, Павле школовани -
Благодаћу
Духа оба обасјани.
Две
пламене свеће, свеће неугасне,
Две
блиставе звезде, високе и красне.
Обиграше
земљу, и светлост пронеше
Све
људима даше, ништа не узеше,
Сиромаси
пуки - свет обогатише,
Узници
и слуге - сав свет покорише.
Свет
обогатише учењем Христовим,
Сав
свет покорише оружијем новим:
Смирењем
и миром, и благом кротошћу.
Молитвом
и постом и силном милошћу.
Кад
им бурног дана стиже бурно вече
Нерон
крвожедни живот им пресече.
Но
кад владар света заповест издаде
И
Петра и Павла страдању предаде.
Свет
бејаше њихов, a не његов више -
Апостоли
смрћу царство задобише.
Српска
православна црква и верници славе
Ивањдан, рођење светог Јована, или
Претече, чије се име везује за крштење
Исуса Христа на реци Јордану и све
догађаје који су тог дана означили
поцетак новог завета и проповеди
хришћанске вере.
Уз
Христово и Богородичино, то је једно од
три света "рождества" које празнује
црква, поред Божића празника Рођења
Исуса Христа и Мале госпојине, празника
Рођења Пресвете Богородице, а у народу
се верује да је Ивањдан толико велики
празник да се сунце, од страха, три пута
"устави" тог дана.
Као Претеча
је познат, јер је први најавио долазак
Исуса Христа и проповеди нове вере.
Свети
Јован Претеча био је један од пророка
јеврејске секте Назарећана, а према
хришћанској легенди, крстио је Исуса
Христа у реци Јордан.
Рођен је шест
месеци пре Исуса Христа па се у православној
цркви на Ивањдан, поред сусрета Богородице
и Јелисавете, мајке Јована Крститеља,
помиње и потоње рођење Исусово.
Сматра
се да је свети Јован претходио Господу
Исусу Христу - његовој проповеди и
рођењу.
Према Јеванђељу по Луки,
Богородица је после Благовести посетила
своју блиску рођаку Јелисавету и
саопштила јој да ће родити сина.
У
Четворојеванђељу је записано такође
да је рођењем Јовановим испуњено
пророчанство анђела о дару Божјем
Захарију и Јелисавети који су у дубокој
старости добили потомство.
Сматра
се заштитником кумства и побратимства,
а у народу постоји обичај да се људи на
Ивањдан братиме и куме "по Богу и
светоме Јовану", због тога што се
Јован Криститељ сматра узором карактерности
и поштења.
Свети Јован се још зове
Игритељ, јер се верује да се сунце, када
се тог јутра рађа, игра на небу.
Од
свих осталих пророка свети Јован се
разликује нарочито по томе, што је имао
ту срећу да је могао и руком показати
свету Онога кога је пророковао.
За
руку светог Јована прича се да ју је
сваке године на дан светитељев архијереј
износио пред народ, а да се понекад та
рука јављала раширена означавајући
родну и обилну годину, а понекад и згрчена
најављујући лош род и глад.
О Ивањдану
се плету венци од ивањског цвећа у који
се ставља бели лук да кућу чува од грома,
а да би се показало да је природа, у
развоју, дошла до зенита.
Према
обичајима, девојке, кроз тај венац,
гледају рађање сунца да би биле румене
као оно, док су се у предвечерје тога
дана, у многим словенским крајевима по
брдима палиле ивањске ватре (кресови)
око којих се играло и певало.
На
иконама је свети Јован представљен како
крштава Исуса у Јордану или како стоји
и десном руком показује небо док у левој
држи дуги штап с крстом на врху, преко
кога стоји трака са речима "Покајте
се јер се ближи царство небеско".
Поред
Ивањдана, СПЦ 20. јануара, слави Сабор
светог Јована Крститеља а 11. септембра, дан његове смрти
- Усековање главе светог Јована Крститеља.
Свети
апостол Вартоломеј, један од дванаест
великих апостола, проповедао је јеванђеље
са светим Јованом Богословом и апостолом
Филипом.
Проповедали
су најпре у Азији, а потом у Индији и
Јерменији. У Јеропољу су молитвом
умртвили огромну змију коју су незнабожци
обожавали и држали у храму.
Не
схватајући њихово дело, незнабожци су
их осудили и разапели на крст. Управо
тада десио се страшан земљотрес. Људи
су, мислећи да их Бог кажњава због тога
скинули са крста апостоле, али Филип је
већ издахнуо.
Вартоломеј је отишао
потом у Индију где је превео Матејево
јеванђеље на индијски језик. У Албанопољу
јерменском убио га је царев брат
Астијаг.
Епископ Агатон га је сахранио
у храму, а касније су његове мошти пренете
у Бенвент па у Рим.
---------------
Свети
апостол Варнава, један од седамдесеторице.
Рођен на Кипру, учио је заједно са Савлом
код Гамалила. Звао се прво Јосиф, а потом
Варнава - Син Утехе.
У време
Халкидонског сабора, сазнало се за његов
гроб.
После откривања његових
моштију, Кипарска црква је, као апостолска
проглашена самосталном.
Зато се
овај догађај јављања апостола Варнаве
везује за аутокефалност Кипарске цркве.
На празник
Силаска Светог Духа на апостоле (који
је у народу познат и као Духови, односно
Света Тројица) под у храмовима покрива
се травом, поред зидова се прислањају
гране липе или неког другог дрвета, а
иконе се ките цвећем.
Овај обичај
потиче још од првих хришћана, који су
га, пак, преузели од Јевреја, који су на
празник Педесетнице китили своје
богомоље и куће.
То их је подсећало
на време када су преко Мојсеја добили
десет Божјих заповести, као и на време
лутања по пустињи, после бекства из
Мисира, јер су у пустињи живели у колибама
од грања и лишћа.
На Духове у
храму народ плете венчиће од траве које
после носи кући и оставља поред иконе
и кандила. Многи носе венчиће у торбама
и ташнама.
После
Христовог Вазнесења Његови ученици су
остали у Јерусалиму и у једној соби на
Сиону често су се окупљали и заједно се
молили Богу очекујући с нестрпљењем
обећанога Утешитеља, Духа Светога, који
од Оца исходи.
Место Јуде
Искариотског међу дванаесторицом,
коцком је било попуњено Матијом.
На
Педесетницу сви су били заједно, кад
хука испуни сву кућу и показаше се огњени
језици који се спустише на сваког од
апостола.
Изашавши на кров од
куће, проговорили су и проповедали
окупљеном народу језицима које до тада
нису знали, тако да су их сви окупљени,
и Јевреји и иноверни, разумели.
Три
хиљаде људи на овај дан поверовало је
проповеди апостола и крстило се.
Овај
дан се сматра даном рођења Цркве Христове.
Педесети
дан после Васкрса Господа нашега Исуса
Христа, десети дан после Спасовдана,
наша Црква слави Духове или Свету
Тројицу. На тај дан апостоли су се сви
заједно окупили на једном месту. Одједном
је настала хука са неба која је испунила
кућу у којој су седели. Пламтећи језици
испуњени Светим Духом поставили су се
на сваког од њих. Сада су апостоли примили
Светог Духа и постали су жива душа.
Апостоли су тада почели да говоре другим
језицима - како им је Дух Свети дао да
говоре. Народ се туда окупљао и слушао
како говоре њиховим језиком. Сви су се
дивили и чудили говорећи: " Гле, зар
нису сви ови што говоре Галилејац?
"
-------------------------------------------------------------
На
тај начин Господ је послао апостоле да
проповедају веру хришћанску по целом
свету.
Тако се испуни оно што је Исус
својим ученицима пред одлазак на небо
обећао.
Сила Светог Духа одмах је
почела да дејествује, јер је Петар
ватреном речју придобио тога дана три
хиљаде људи за Христову науку.
Силаском
Светог Духа на апостоле завршено је
оснивање цркве Христове или царства
Божијег на земљи од Господа Исуса Христа.
Од тога момента црква Христова је почела
да живи пуним животом и да расте, примањем
к себи других душа. Тако да се овај
празник сматра и рођенданом Цркве
Христове.
У спомен овог важног и
знаменитог догаћаја, силаска Светог
Духа на апостоле и у част Свете Тројице,
Бога у три лица, а посебно у част Светог
Духа, слави црква празник који се зове
Педесетница, јер се слави у педесети
дан после Пасхе - Васкрса, када су Јудеји
салвили своју Педесетницу. С тога овај
празник има три назива: Тројице, Силазак
Светог Духа наапостоле ( Духови ) и
Педесетница.
Цела служба Педесетнице
је веома свечана и узвишена, у којој се
песнички износи учење о Светом Духу. На
сам дан Педесетнице, на богослужењу се
заједно са св. Литургијом одмах везује
вечерње, које је посвећено Светом Духу
и садржи мољење да се као на дан даровања
Светог Духа апостолима у нама обнови
благодат Светог Духа, ради укрепљења у
богоугодном животу. Ова мољења, због
усрдности, узносе се уз клечање и плетење
венаца.
Обичај је да се на овај
празник у наше храмове и домове уноси
освећена зелена трава и цеће, свакако
по угледу на страозаветни јеврејски
обичај о празнику " седмица" , пошто
је Дух Свети сишао на апостоле на овај
јеврејски празник. Зеленило обнавља
природу, а Дух Свети обнавља душе наше
као и целокупно биће.
После свете
Литургије служи се Молитва, Призив
Светом Духу, на којој се клечи и плету
се венци од траве и цвећа. Ти венчићи се
носе кући и стављају поред иконе и
кандила на зид. Празник Свете Тројице
увек се слави у
недељу.
---------------------------------------------
Молитва
Светом Духу
Царе небески, Утешитељу,
Душе истине, који си свуда и све
испуњаваш,ризницо добара и даваоче
живота, дођи и усели се у нас, и очисти
нас од сваке нечистоте и спаси, Благи,
душе наше.
Наша Света Црква слави Свете Цара Константина и Царицу Јелену. Овим светитељима посвећен је велики број храмова у нашој Цркви. Поменућемо - Вождовачку цркву у Београду, цркву Светог Цара Константина и Царице Јелене у Великом Трновцу која је пред две године уочи славе оскрнављена од стране албанских екстремиста, црква на Љубишу, на Сељашници код Пријепоља, у Коретишту код Гњилана, у Ивањици, у Стекеровцима код Гламоча, у Томини код Санског Моста... Према народном предању, које је записано у 17. веку, манастир Тврдош су подигли византијски цар Константин и његова мајка - света царица Јелена, у четвртом веку. Данашњи празник се, као градска слава, посебно свечано прославља у Нишу - граду где је и рођен овај многозаслужни утемељивач хришћанства. Као еснафску славу овај празник прослављају кујунџије и железничари.
По Божјем промислу, као покровитељ Цркве Христове, појави се цар Константин Велики, рођен 274 године, унехришћанској породици. Још за живота добио је назив: РАВНОАПОСТОЛНИ. Многопута му се јављао сам Господ и излазио му је у сусрет у његовим молитвама. Пред борбу са Максенцијем, по старом предању, на небу му се указао сјајан крст каознак победе. Издао је едикт (закон) у Милану, 313 године, којим је престао дотадашњи прогон хришћана. Након победе над Византијом, саградио је диван престони град, назвавши га Константинопољ (Цариград). И као што Божјем промислу би изабран за борца против незнабожачких и христоборних царева, тако исто би, ради свога кршења бачен у постељу, од опасне и неизлечиве губе. Трудише се многи да га излече, али без успеха, те напослетку му рекоше да једини спас и његово излечење лежи у томе да се окупа у крви мале деце.
Нареди цар Константинда се ухвате и покољу сва деца. Закукаше мајке, а он устукну и по цену сопственог живота, горко се покаја и пусти децу. То беше мило Богу који га је тиме само кушао, те му посла два апостола, Петра и Павла, да га упуте на прави пут спасења. Он нареди епископу Силвестеру да га крсти и тог часа ишчезну његова болест. Сматрајући се недостојним да оде на поклоњење Христовом гробу, уместо себе спреми и посла своју мајку, царицу Јелену. Оде она на поклоњењеХристовом Гробу, и са тог пута се врати са честицом часног Крста, који понесе свом сину на дар. Света царица Јелена урадила је много тога што је корисно за хришћанску веру. У Јерусалиму је пронашла Часни Крст који су незнабожци бацили изван града и засули ђубретом; подигла је многе цркве, од којих требана поменути: цркву над пећином Рождества Христова (на Гори Маслинској); цркву наместу Вазнесења Христова у Гетсиманији; цркву на месту Успења Пресвете Богородице и још 18 цркви.
Пронашавши Часни Крст и ископавши га, света царица Јелена га стави на једног мртваца, јер управо тада пролазила је једна посмртна поворка, јер беше умро неки човек из града, те он васкрсну на очиглед свих присутних. Од тог дана православна црква празнује тај догађај, 14 септембра као Крстовдан. Многи незнабожци приђоше хришћанској вери, а Часни Крст би стављен у сребрни ковчег ради чувања и поклоњења. Ова света царица се упокојила 327 године у 80. години живота. Свети цар Константин, благочестив и дарежљив, поживео је још 10 година од упокојења своје мајке, те се и он представи Богу 337 године у 65. години живота. Његово свето тело пренето је у Цариград и сахрањено по његовом завештању у Цркви Светих Апостола у Цариграду. И данас, после толико година, свети Равноапостолни цар, живи бесконачним животом у вечном Царству Христовом, помажући многима који ишту од њега и Јединога Бога помоћ и исцељење.
СРБИМА у нашој Бања Луци, као и у нашем братском Београду, наискреније честитам крсну славу градова - Вазнесење Господње СПАСОВДАН!
Честитајући
Вам Крсну Славу желим Вам од Господа
све оно што је свето и честито!
На
многаја љета!
АМИН!

Вазнесење
Господње слави црква у четрдесети дан
после Васкрсења Христова, када се Господ
узнео на небо, и увек пада у четвртак
шесте недеље после Васкрса. Пошто се
Господ кроз четрдесет дана иза свога
васкрсења јављао ученицима говорећи
им о Царству Божијем и пошто им је
заповедио да се не одаљују од Јерусалима
но да чекају обећање Св. Духа, извео је
Господ своје ученике до Витаније, подигао
је своје руке и благословио их је, и
благосиљајући их узнео се на небо. Када
су ученици са Горе Елеонске гледали на
облак који је Господа сакрио од њихових
очију и на небо, објавише им анђели да
ће исти Исус који се од њих узнео на небо
на исти начин доћи, као што су га видели
да се узноси на небо (Дап. 1, 1-12; Мк. 16,
12-19; Лк. 24, 50-52).
Многобројне вести
које говоре о вазнесењу неједнако говоре
о дану и датуму вазнесења. Једне говоре
о вазнесењу или одмах са васкрсењем,
или за време целе Педесетнице или у
педесети дан са празником Силазка Св.
Духа. О вазнесењу после јављања ученицима
кроз четрдесет дана говоре само Дела
апостолска (Дап.) 1, 3, док ап.Лука у
јеванђељу 24, 36-63 не спомиње дан вазнесења,
тако да би се по овом излагању могло
мислити да је вазнесење било одмах иза
васкрсења.
Празник Вазнесења зове
се ή α̉νάληψις του̃ κυρίου ήμω̃ν Ίησου̃
Χριστου̃ (и аналипсис ту кириу имон Иису
Христу), или само α̉νάληψις (аналипсис),
затим η̉μέρα α̉νάληψεως (имера аналипсеос)
(према ап. Луки 9, 51). Григорије Ниски
(395) каже да се овај празник у Кападокији
звао η̉ ε̉πισωζομέμη (и еписозомеми)
(ваљда η̉μέρα), српски Спасово, Спасовдан,
по свој прилици зато, што се у овај дан
довршило дело нашег спасења и искупљења.
Исто тако зову овај празник и св. Јован
Златоусти и други писци. У Антиохији се
ова реч додавала ка недељи која претходи
Вазнесењу или које долази иза њега. У
српскословенским текстовима овај
празник се зове преводом грчке речи
α̉νάληψις, наиме узеће, а негде се и
данас отуда зове овај празник „вазам“.
Овај дан се звао још и τεσσάρακοστή или
четрдесети дан (5. канон никејског
синода). Ова реч у овом канону означава
четрдесети дан иза Пасхе, а не пост св.
четрдесетнице. Латински се означава
овај празник Ascensio, Ascensio Domini.
Вазнесење
се првобитно није славило посебним
празником у четрдесети дан после Васкрса,
но је првобитно Педесетница, тј. Време
од педесет дана, била тако рећи један
јединствен празник са више успомена, а
успомена на вазнесење била је утопљена
у Педесетницу, време од педесет дана.
Зато неки ранији писци из 3. века као
нпр. Тертулијан и Ориген не спомињу овај
празник. Најстарије беседа на овај
празник можемо наћи у време св. Јована
Златоустог (+405) и Григорија Ниског, дакле
крајем 4. века издељена је успомена
вазнесења Христова од Педесетнице,
педесетог дана иза Васкрса и дана Силазка
Св. Духа, и постављена је на своје место
у четрдесети дан иза Васкрса.
Апостолске
установе (1. V, с. 20, 1) казују да се седмица
иза Васкрса славила као „достојанствен
празник“ и наставља овако: „Тада бројте
од првог дана Господњег 40 дана и славите
од дана Господњег (тј. Пасхе) до четвртка
(тј. 40 дана) Вазнесење Господа, у који је
Он целу економију и план искупљења
извршио и вратио се натраг ка Богу Оцу,
пошто се посадио с десне стране моћи и
сада чека, док не буду Његови непријатељи
положени код ногу његових“.
Као што
се у Јерусалиму у четрдесети дан иза
Васкрса ишло у Витлејем у литији, тако
се и у другим местима Истока, где се
славило Вазнесење, излазило на литију,
као нпр. У Цариграду и Антиохији, тако
је такође и у нашој Цркви се у овај дан
носи литија. При увођењу литургичких
обичаја руководило се принципом што
већег подражавања радњама Спаситељевим.
У овом случају имало се у виду да је
Господ извео своје ученике на Елеонску
Гору (Лк. 24, 50), што значи у правцу према
Витанији.
Место са кога се Господ
узнео на небо, било је одмах веома
поштовано. Већ царица Јелена је дала
саградити на Елеонској Гори велелепну
базилику, коју су Сарацени на жалост
разорили, и више није подигнута. Данас
само једна мала црквица означава место,
које се већ у IV –ом веку означавало као
место вазнесења, и где се још и данас
назире траг од стопе Спаситеља.
-
Свети Владика Николај - Јеванђеље о
вазнесењу Господа
У време када су владали иконоборни цареви, Лав Јерменин, Михаил Травла (или Балба) и син Михајлов, Теофил; живео је у граду Солуну високородан и богат човек, по имену Лав и његова супруга Марија. Имали су два сина: Методија и Константина, који у монаштву доби име Кирил (Ћирило).
Подарише, ово двоје благочестивих људи свету два светила и просветитеља словенских земаља. Старији брат, Методије, из почетка је служио у војсци, као и отац његов, па пошто се показа као добар и храбар, цар га унапреди у војводу и посла га у једну словенску покрајину (Славинију), где он научи словенски језик и упозна таштину житејских брига у време цара Теофила, који стаде гонити православне хришћане због поштовања светих икона. Те он, након десет година остави војводство, оде на Олимп и замонаши се. Одабрао је службу цара небескога, војујући против невидљивих непријатеља - злих духова.
Његов млађи брат, блажени Константин, још од самог свог рођења пројављиваше нешто необично. Још као дојенче не хтеде јести туђег млека, сем мајчиног, што се показа родитељима његовим као знак са неба, те се они заветоваше од његовог рођења да ће од тада живети као брат и сестра. Научили су га читању и писању књига, зашто је био јако обдарен и поврх свега богоугодном животу, упућујући га у духовну мудрост. Када одрасте, придружи се свом старијем брату, Методију и замонаши се.
На молбу Хазарског цара Кагана, цар Михаил посла ову двојицу богоугодних монаха да проповедају хришћанство, те они успеше да убеде најпре самог цара Кагана, а потом и све остале да је хришћанство права вера која води ка вечном Животу и спасењу. По повратку у Цариград, саставили су словенску азбуку, која је у себи садржала 38 слова и почели су са превођењем црквених књига са грчког на словенски језик.
Одазваше се и на позив кнеза Растислава да дођу у Моравију и да проповедају Јеванђеље и уче народ хришћанској вери. Истовремено преведоше црквене књиге и разделише их свештеницима да уче и шире Јеванђеље и даље у народу.
Одатле одоше у Рим, одазвавши се на папин позив, и ту свети Ћирило умре, 14. фебруара 869 године. На захтев његовог брата, Методија, сахрањен је у Цркви Светог Климента у Риму. Од тог дана, па све до данас, почела су се дешавати многа чудеса; исцељивали су се болесни, како духом, тако и телом. По лику његовом израђена је икона пред којом дан и ноћ, непрестано пале се свеће и узносе хвале и молитве Богу који прослави блаженог Ћирила, и све оне који га искрено љубе и моле му се са искреном вером.
Методије се, након тога врати у Моравију и настави са ширењем вере међу Словенима, све до своје смрти, 6. априла 885 године, а његове мошти беху сахрањене у Саборној Цркви у Велеграду. Требало би напоменути да се он одликовао даром пророчства. Његово започето и незавршено дело, наставили су његови ученици са Светим Климентом на челу. Прешавши Дунав, стигли су у Македонију (Охрид) и ту су продужили започети посао браће Ћирила и Методија, ширећи веру и писменост међу Словенима.
Свети
апостол и еванђелист Јован Богослов
(грчки облик јеврејског имена: Јахве је
милостив) био је један од првих ученика
Исуса Христа, са братом Јаковом. Назива
се и Свети Јован Богослов. Јован је био
и (према Писму) син Заведејев и рибар на
Галилејском језеру. Јован и Јаков
су названи синовима грома, према
надимку који им је дао Исус Христос када
их је позвао за своје ученике,
апостоле.
Према предању, умро је у
Ефесу, у дубокој старости. Исус Христос
је Јована посебно волео, зато што је био
живахан, брз, вредан, изузетно одан и
марљив ученик. Због ових особина дао му
је име Воанергес, што значи: син
громова.
Од свих својих ученика,
Исус Христос је издвајао Јакова, Петра
и Јована. Они су били са њим кад је
васкрсао Јаирову кћерку. На гори Тавор,
када су видели његово Преображење, и
само њих је повео са собом у Гетсимански
врт, ноћ уочи страдања.
Према предању,
у градићу Витсаиди, на обали Галилејско
језеро Галилејског језера, живела је
породица Јована Богослова. Отац му се
звао Заведеј, а мајка Саломија, била је
кћерка Јосифа, хранитеља и старатеља
Пресвете Богородице. Јован је био ученик
светог Јована Крститеља.
Колико је
Исус Христос волео Јована говори и то
да је на Тајној вечери Јован седео поред
њега, и да је једино њему Христос открио
Јудино издајство. Кад су Христа ухватили
и повели на суђење, Јован није одступао
од њега ни кад су се сви остали разбежали.
Све време страдања Христовог, до крста
и под крстом, бол са њим је делио и Јован.
Немоћан да помогне, ублажи или отклони
страдања, он је стајао, саучествујући
и састрадавајући са учитељем и Месијом.
Колика је Христова љубав и поверење,
видело се кад је са крста, у последњим
тренуцима земног живота, поверио Јовану
да се стара о његовој мајци, Пресветој
Богородици.
После Христовог Вазнесења
на небо и све док је Богородица била
жива, Јован се бринуо о њој, и проповедао
по Палестини. После њене смрти проповедао
је у Ефесу и Риму. Римски цар Доментијан
га је затворио и мучио, али кад је и после
испијања најјачег отрова Јован остао
жив, цар се уплашио и није смео да га
погуби мачем, него га је послао у
прогонство, на острво Патмос. На том
острву, Христос се у пуној сили и слави
јавио Јовану и прорекао што ће се збивати
са Црквом до последњих времена, односно
његовог другог доласка. Јован је то
описао у књизи названој Апокалипса или
Откривење.
Када је Доментијан убијен
и на престао дошао цар Нерва, који био
блажи према хришћанима Јован се из
прогонства вратио у Ефес, где су га
малоазијски архијереји молили да им
запише Христово учење, бојећи се да
нешто може да се заборави или погрешно
пренесе, зато што је Јован до тада само
проповедао.
Кад је остарио и више
није могао да иде у цркву, ученици су га
носили, а он је, уместо проповеди, говорио:
"Децо моја, волите један другог".
Један од ученика га је питао зашто само
те речи изговара. Стари апостол је
одговорио: "Зато што је то највећа
заповест Господња, и доста је ако само
њу испунимо како ваља."
Када, је
Јовану било више од сто година он узе
седам својих ученика, изиђе из Ефеса и
нареди ученицима да ископају гроб у
виду крста. Потом сиђе старац жив у тај
гроб и би погребен. Када доцније отворише
верни гроб Јованов, не нађоше тела у
гробу. Свети Јован Богослов се упокојио
8. маја (21. маја). Сваке године на тај дан,
из његовог гроба се издиже мирисни и
лековити беличасти прах.
Српска
православна црква прославља Светог
Јована Богослова 9. октобра по Јулијанском
календару, односно, 26. октобра по
Грегоријанском календару. Сваког 8. маја
(21. маја), на дан смрти Св. Јована Боглослова
спомиње се чудо пројављено од његова
гроба.
Апостол Јован је написао
Свето Еванђеље, три Саборне Посланице
и Откривење.
Спомен овог великог
апостола и еванђелисте празнује се 26.
септембра по јулијанском календару. Но
8. маја спомиње се чудо пројављено од
гроба његова. Када, наиме, Јовану беше
више од 100 година он узе 7 својих ученика,
изиђе из Ефеса и нареди ученицима да
ископају гроб у виду крста. Потом сиђе
старац жив у тај гроб, и би погребен.
Када доцније отворише верни гроб Јованов,
не нађоше тела у гробу. А 8. маја сваке
године дизаше се нека прашина од гроба
његова, од које се исцељиваху болесници
од разних болести.
Рођен је шест векова пре Христа у селу Анатоту недалеко од Јерусалима. Почео је да пророкује у време цара Јосије, у својој 15 години.
Стално је прогањан, јер је пророковао многе несреће царевима и великашима због њихове вере у лажне идоле и приношења деце на жртву тим идолима. Цару Јоакиму је прорекао да ће му се тело вући несахрањено изван зидина Јерусалима; потоњем цару Јехонију да ће бити одведен у Вавилон са целом породицом и тамо умрети.
Кад је на престо у Јерусалим дошао цар Седекија, Јеремија је прорекао пад Јерусалима и ропство у јарму Вавилонаца. У долини Тотеф под Јерусалимом, на месту где су деца клана као жртве идолима, прорекао је скори пад Јудејског царства.
Ускоро Вавилонци заузму Јерусалим, град разоре и опљачкају, много људи убију, а робље одведу у Вавилон. Пророк Јеремија узео је кивот из храма и сакрио га на брду Нават где је умро Мојсије, а огањ из храма сакрио је у један дубок бунар. Неки Јевреји одвели су га у Мисир, где је пророковао пропаст мисирских идола и долазак Деве са Младенцем.
Ту, у Мисиру, Јевреји су каменовали светог Јеремију и ту је сахрањен. По предању, цар Александар Велики посетио је гроб пророка Јеремије. По царевој наредби Јеремијино тело је пренето и сахрањено у Александрији.

СРБИМА,
који СВЕТОГ ЈЕРЕМИЈУ - ЈЕРЕМИЈЕВДАН
сутра /14. 5./ славе као своју крсну славу,
уз божији благослов желим сваку срећу
и упућујем честитке! Moлитвама СВЕТОМ
ЈЕРЕМИЈИ, нека вам Господ дарује мир,
здравље, сваку утјеху, духовни напредак
и свако благостање!
НА
МНОГАЈА ЉЕТА!
АМИН!

12. 05. 2.014.
ЖИТИЈЕ СВЕТОГ И БОГОНОСНОГ ОЦА НАШЕГ ВАСИЛИЈА, ОСТРОШКОГ ЧУДОТВОРЦА, МИТРОПОЛИТА ЗАХУМСКОГ
Сваком народу и у сваком времену Свечовекољубиви Господ даје Црквом Своје светитеље, који ће његов верни народ просвећивати и освећивати и на земаљском путу његовом ка Царству Небеском руководити. И у Српском народу, од како он постаде Христов, Господ непрекидно даваше Своје светитеље, у којима се Бог прослављаше и посведочаваше, а православни људи кроз њих спасаваше и богоугодно просветљиваше. Многе и велике светитеље Господ даде сваком крају земље Српске у сваком времену његове историје, и у прво доба слободе и у касније доба ропства. Тако и Захумској земљи Српској, а кроз њу и свему роду светосавском, даде Бог у тешко доба Турског ропства овог светог и богоносног оца нашег Василија, новојављеног чудотворца Острошког и Захумског.
Свети отац наш Василије, назван Острошки, роди се у хумској земљи, данашњој Херцеговини, којом раније владаше Свети Сава пре свог одласка у Свету Гору. А по повратку из Свете Горе, када установи Српску Архиепископију, Свети Сава у тој земљи основа Захумску епископију, којом касније управљаше и овај свети отац наш Василије као митрополит њен. Али треба прво изложити по реду његово свето житије.
Свети Василије роди се у селу Мркоњић у Поповом Пољу 28. децембра 1610. године , од побожних и благочестивих православних родитеља Петра Јовановића и супруге му Анастасије. Родитељи на крштењу дадоше детету име Стојан, а затим га научише страху Божјем и свакој доброј мудрости. Блажени Стојан од детињства беше бистрог ума и врло паметан, а душом беше сав окренут ка Богу врлином побожности. Прву школу врлине и побожности Стојан изучи у својој кући, јер се у његовој породици више мислило о Богу и души, него о земаљским и пролазним стварима. Друга школа његове побожности беше му пост, молитва и стално похађање богослужења у цркви.
Иако млад, преподобни је редовно ишао на света црквена богослужења. Ступајући на праг храма Божјег, он је правио метанија и побожно целивао најпре црквени под, а онда и свети Крст и свете иконе у храму. На светој Литургији је стајао са страхом Божјим, вером и љубављу, као да стоји пред престолом Божјим. Одликовао се свагда смиреношћу и озбиљношћу, а такође и милостивошћу срца и душе. Његова породица беше сиромашна и једва да хлеба имађаше колико треба. Но он, ни оно мало хлеба што је јео, није никада јео сам, него је увек делио са другима, особито када је као чобанин чувао овце заједно са другим чобанима.
Његове родитеље мржаху неки зли суседи, отпадници од вере и потурчењаци, па ту мржњу своју окренуше и против младог Стојана због његове побожности и мудрости. То беху прва искушења за младу душу његову, која ће касније имати да трпи још многа таква искушења. Да би дете склонили од непријатеља, а уједно желећи да се он и књизи и писмености научи, родитељи га одведоше у најближи у том крају манастир звани Завала, који беше посвећен Ваведењу Пресвете Богородице, и у којем игуман беше Стојанов стриц Серафим. Манастир беше познат у херцеговачком крају и имађаше повеће братство. У манастиру беше и учених монаха, а имађаху тамо и доста књига. Овде се благоразумни младић Стојан научи мудрости Светога Писма и Светих Отаца, а такође и корисним светским наукама. Читајући књиге и речи Светих Отаца душа му се распали љубављу према Богу и светом подвижничком живљењу, те зато жељаше да се замонаши.
У манастиру Завали преподобни остаде неко време, па онда преће у манастир Успења Пресвете Богородице, звани Тврдош, у Требињском крају, у коме беше и седиште Требињске епархије. Живећи у овом манастиру, блажени још више заволе монашки живот и зато увећа своје подвиге, јер сада коначно одлучи да овде прими свети и анђеоски чин монашки. Сво време он овде провођаше у посту, бдењу и молитвама, и у телесним трудовима. Када затим би замонашен, на монашењу доби име Василије. Ово му име беше знак да се у будућем подвижништву и епископству свом угледа на светог и великој јерарха Цркве Божје Василија Великог.
После неког времена преподобни би удостојен и ђаконског и свештеничког чина. И служаше од тада пред престолом и жртвеником Божјим са сваком побожношћу и чистотом. Пошто проведе још неко време у овом манастиру, он отиде у Црну Гору код тадашњег митрополита Цетињског Мардарија, који га задржа код себе на Цетињу. Али ускоро измећу њих двојице дође до неслагања око једне веома важне ствари, о којој ћемо сада проговорити.
У то време беше се проширила у западним православним крајевима усиљена латинска пропаганда. Клирици римски звани језуити, послани из Рима од римског папе да користе тешко стање робовања и страдања православних еда би их обратили у своју Латинску јерес и потчинили папској власти, беху насрнули у то време на крајеве Приморске, Црногорске и Херцеговачке. На њихов подмукли рад против православних скрену пажњу митрополиту Мардарију ревнитељ Православља блажени Василије, али митрополит не хајаше за то и беше попустљив према унијатској пропаганди. Благодарећи својој вери и привржености Православљу, а такође и ревносном деловању преподобног Василија против уније, православни народ и свештенство не подлегоше латинској пропаганди.
А преподобни саветоваше митрополиту да борбено иступи против непријатеља Цркве и да се ничега не плаши кад је у питању одбрана вере и истине Христове, али то митрополит не послуша. Шта више, он поче да сплеткари против светог Василија и да га лажно окривљује пред народом. Народ није поверовао тим клеветама митрополитовим, јер је добро знао за свето и богоугодно живљење Василијево, и много га је поштовао и волео. Али, желећи да се удаљи од злобе и сплеткарења, преподобни се врати натраг у свој манастир Тврдош. Но ни тамо он не престаде да се бори за очување Православне вере и за заштиту свога народа од опаке туђинштине. Зато и би од народа назван ревнитељем Православља.
Живећи у Тврдошу, светитељ настави своје подвиге, али не само на спасењу своје душе, него још више на спасењу свог православног народа Божјег. Из своје молитвене келије у манастиру он је сагледавао све невоље и беде које подноси његов народ, грцајући у претешком ропству агарјанском, у немаштини и сиротињи, у страху од турских зулума и безакоња, у опасности и кињењу од унијатске пропаганде. И зато је непрестано узносио Богу топле молитве за спасење свога народа. Иако у то време већ беше архимандрит, он се не заустави само у манастиру, него крете на еванђелску службу у народ, да као духовник и пастир обилази херцеговачка села и куће и тако проповеда Еванђеље Христово. Идући по народу као некада његов праотац Свети Сава, он свршаваше сва света богослужења и свете тајне по народу, и храбраше људе у вери и трпљењу, и помагаше невољнима и уцвељенима. Под именом "рајина богомољца", како су га Турци звали, он служаше као пастир народа Божјег и његов еванђелски просветитељ.
Овакав његов апостолски рад изазва против њега тамошње потурчењаке, и они гледаху да га убију. Да би се уклонио од те опасности, и да би свом народу више помогао, свети крете на пут у православну земљу Русију. Вративши се после неког времена из Русије, са собом донесе многе и богате црквене дарове, свете одежде и црквене књиге, а такође и нешто новаца за свој народ.
Овим даровима он снабдеваше осиромашене цркве по Херцеговини, а такође и помагаше и невољнике и потребите. Такође се даде на поправљање многих запустелих и оронулих храмова, и отварање народних школа у Тврдошу и при парохијским црквама. За овај немањићски ктиторски и просветитељски рад он призиваше у помоћ и тврдошку сабраћу јеромонахе и парохијске свештенике. Али лукави враг рода људског ни овога пута не остави га на миру. Ранија мржња његових непријатеља и сада се опет разбуктаваше. С једне стране, то беху потурчењаци, а с друге агенти латинске уније.

