Пореклом беше Јеврејин, из племена Левијева, ученик светог апостола Петра и његов љубљени син у Духу Светом, син, не по телу, него по Духу. Свети Марко беше уврштен у седамдесет светих апостола Христових. Најпре је пратио светог Петра и био је управо од њега постављен за епископа.
На молбу верних написао је Јеванђеље, јер ти верни хришћани у Риму молили су га да им напише оно што им је са светим Петром усмено говорио о Господу нашем, Исусу Христу. Проповедао је Христову веру, у Аквилеју и Египту, где је он био први проповедник Јеванђеља и први епископ, јер све до тада, Египат је био незнабожачки. Но, свети апостол Марко то измени и просвети народ светлошћу свете вере и многе преведе у хришћанство.
Сагради многе цркве и постави свештенике и епископе. Чинио је он многа чудеса: болесне је исцељивао, губаве чистио, нечисте и зле духове је изгонио из људи. Многи тада повероваше у Господа нашег Исуса Христа, поразбијаше своје идоле и крстише се у име Оца и Сина и Светога Духа.
Одатле он настави пут у Александрију, да и тамо шири реч Јеванђеља. И ту својим делом и чудом показа Божију силу, тиме што зацели рану обућару, који шилом прободе своју леву руку. Тим чудом он преведе многе у хришћанство, али сазнавши за то, старешине града сковаше план да га убију и у тој намери успеше и то баш на Ускрс, када свети Марко служише Литургију у александријској цркви.
Најпре га бацише у тамницу, а сутрадан га погубише, приликом чега Сунце сакри своје зраке, небо се отвори и би велики земљотрес. Овај свети апостол и јеванђелист и мученик Христов, сконча у Египту, у граду Александрији, 25. априла и беше стар 68 година и би увенчан венцем вечне славе.
На обалама ријеке Дон, у сликовитој области Воронеж у Русији, налази се једна од најочаравајућих вјерских светиња ове земље - пећинска црква Спаски. Деценијама је ово мјесто трпјело комунистички прогон, али и даље постоји као бедем руског хришћанства.
Тешко је закључити када је тачно Спаски црква настала у близини малог града Костомарова, али данас се она сматра веома значајним спомеником древне архитектуре у Русији.
Неравна спољашњост цркве наглашава византијски утицај, док је унутрашњост више углачана, са равним зидовима, заобљеним луковима и православним украсима. Може да прими 2.000 људи, и сваке године дочекује хиљаде ходочасника из цијеле Русије.
Они који су посјетили ову цркву говоре о фантастичном осјећају лакоће и божанском блаженству, а такође се вјерује да лијечи болести и ране, да помаже људима да донесу исправне одлуке, и да чисти од гријехова.
Током комунистичког режима, монаси су били истјерани из цркве, а посљедњи ходочасник, отац Пјотр, био је убијен. Међутим, хришћани су и даље долазили да се моле, па је Никита Хрушчев издао наређење да се црква потопи. Међутим, ни то их није зауставило.
Прва званична слободна вјерска служба одржана је 1993. године, а 1997. ова црква постала је дом једној групи монахиња. Од тада је цјелокупни комплекс у Костомарову реконструисан, и изграђени су путеви да би олакшали приступ цркви.




СВЕТЛИ УТОРАК, ВАСКРСНИ УТОРАК (грч: Τρίτη Διακαινησίμου), други дан по Васкрсу, када се наставља прослављање највећег хришћанског празника - Васкрса, како у Црквеним богослужењима, тако и у домовима Православних верника.
…И ако то чује намјесник, ми ћемо га увјерити и вас ослободити бриге. А они узевши новце, учинише као што бијаху научени. И разгласи се ова ријеч међу Јудејцима до данас. А Једанаест ученика отидоше у Галилеју, на гору куда им је заповједио Исус. И када га видјеше, поклонише му се; а неки посумњаше. И приступивши Исус рече им говорећи: Даде ми се свака власт на небу и на земљи. Идите, дакле, и научите све народе крстећи их у име Оца и Сина и Светога Духа, учећи их да држе све што сам вам заповједио; и, ево, ја сам са вама у све дане до свршетка вијека. Амин“ (Мт. 28, 1-20).
Народни
обичаји
----------------------
У већини наших крајева, Васкршњи празници трају три дана. На Васкрсни уторак се настављају гозбе и весеља, на коме се угошћавају рођаци, кумови, комшије и пријатељи. То је време када се окупља родбина и из удаљенијих крајева.
У народу се овај уторак сматра најбољим уторком у целој календарској години. Понегде се у селима, мада није раширен обичај, одржавају свадбе, јер се време празновања Хришћанске Пасхе сматра посебном благодаћу, па се та благодат жели пренети и на нове супружнике и њихову новоосновану породицу.
Бели Анђео у недељу рано, пре зоре, Марија Магдалина, Марија Јаковљева, Саломија и неке друге жене пошле су са спремљеним миром на Христов гроб. Велики камен којим је Христов гроб био затворен одваљен је, гроб је празан!
На камену седи анђео Господњи, са лицем као муња и оделом белим као снег. Стражари војници су укочени од страха. Анђео благовести мироносицама: „Не бојте се, јер знам да Исуса распетога тражите.
Није овде јер устаде, као што је казао... Идите брже и кажите ученицима Његовим да је васкрсао". Жене крећу, а у исто време збуњени војници-стражари трче у град да обавесте јеврејске главаре о оном што су видели. Радују се људи, радује се сва природа!
Христос је васкрсао, ђаво и смрт су побеђени! Својим чудесним васкрсењем Господ Исус Христос отворио је и нама пут у живот вечни, отворио пут ка коначном васкрсењу мртвих у последњи дан, дан Његовог другог доласка.







19. Априла
2014.
-------------------
У суботу по распећу,
дођоше првосвештеници и фарисеји код
Пилата да траже од њега да постави стражу
испред Христовог гроба. Ово су урадили
зато што су се плашили да ће неко од
Христових ученика украсти Његово Тело,
и тако ће народ поверовати да је Исус
васкрсао, као што је и најављивао,
“Послије три дана устаћу” (Мт. 27, 63).
„Рече
им Пилат: Имате стражу, идите те утврдите
како знате. А они отишавши утврдише гроб
са стражом и запечатише камен“ (Мт. 27,
65-66). На Велику Суботу, телом у гробу, а
душом у Аду, Христос је разрушио врата
пакла. Смрт која је до тада владала над
преминулим душама, побегла је од
Спаситеља. Тада је Господ душе праведника
из ада увео у рајска насеља.
----------
Статије
на Велику суботу
„Животе Христе, био си положен у гроб, и анђелске војске се ужасаваху, славећи Твоје снисхођење."
„Један од Тројице ради нас у телу претрпе презрену смрт, ужасава се сунце и дрхће земља."
„Судија света као осуђеник стаде пред Пилата судију и би осуђен неправедно смрћу на крсном дрвету".
„Сунце а уједно и месец помрачивши се Спаситељу, понашају се као доброразумне слуге; који облаче црну одећу".
„Као човек умиреш Спаситељу добровољно, и као Бог васкрснуо си мртве из гробова и дубине грехова".
„Ко ће исказати заиста, нови страшни догађај? Јер онај који влада створењем данас прима страдање и умире за нас".
„Величамо Те, Исусе Царе и поштујемо погреб и страдања Твоја, којима си нас спасао од пропасти".
„О горе и хумке и множине људи, плачите сви и тужите са мном матером вашега Бога."
„О слатко моје пролеће, чедо моје најслађе, камо зађе Твоја лепота?"
„Достојно је величати Тебе животодавца који си на крсту руке раширио и сатро моћ непријатеља."
Васкрс је празник свеправославног јединства и свехришћанског заједништва, поручио је патријарх позивајући, у име Христа, на јединство и слогу у Цркви.
И Р И Н Е Ј
по милости Божјој
православни Архиепископ пећки, Митрополит београдско-карловачки и Патријарх српски, са свим Архијерејима Српске Православне Цркве – свештенству, монаштву и свим синовима и кћерима наше свете Цркве: благодат, милост и мир од Бога Оца, и Господа нашега Исуса Христа, и Духа Светога, уз радосни
ВАСКРШЊИ поздрав: ХРИСТОС ВАСКРСЕ! ВАИСТИНУ ВАСКРСЕ!
Данас је пролеће душама нашим:
Христос из гроба као сунце засија,
Мрачну буру грехова наших одагна.
Њега песмом величајмо јер се прослави!
(Пасхална богослужбена песма)
Када после дуге и хладне зиме гране рано пролеће, целокупна природа и творевина Божја обрадује се сунцу, његовим топлим зрацима и његовој енергији која све и сва, без разлике, обасјава и греје. Тада све слави Господа, Даваоца сунца и пролећа. Тако и ми, браћо и сестре и драга децо духовна, после ледене и ужасне зиме греха – особито после убиства Богочовека Исуса Христа на Велики Петак, на Голготи – видевши данас Христа Васкрслога, радосно кличемо и појемо: Данас је пролеће душама нашим! Христос – Сунце живота са Истока – из гроба васкрсе и засија! Мрачну буру грехова наших одагна! Њега песмом величајмо јер се прослави! Зато смо данас радосни, зато заједно са анђелима на небесима и са свим људима овога света ликујући певамо: Христос васкрсе из мртвих, смрћу смрт порази и онима у гробовима
живот дарова.
Међу многим изразима којима црквени песници величају Христа Васкрслога, запажамо и назив Пролеће.
С правом Га тако називају јер Господ Исус Христос јесте Пролеће нашег новог живота. То није случајна песничка конструкција. Ту није реч о пролећу као годишњем добу, већ је посреди дубоко поимање смисла и значења пролећа као почетка, новог живота природе и свега у њој.
До Васкрсења Господа Исуса Христа, односно до Његовог претходног силаска у ад, били смо у оковима греха и смрти, у аду преисподњем. Смрт је господарила над нама. Сишавши у гроб, Он разруши ад, покида окове греха и смрти и ослободи нас. Објашњавајући богочовечанску тајну силаска Христа Спаситеља у гроб, Његовог боравка у њему и Његовог Васкрсења, свети апостол Павле ликујући пита: Смрти, где ти је жалац? Аде, где ти је победа? У тајни Васкрсења, односно у тајни Васкрслога Господа Христа, садржана је наша победа над грехом, смрћу и ђаволом. Зато је и било потребно да Христос постане Емануил што значи
- Бог са нама, тојест да узме на Себе сву нашу људску природу и да је нераздељиво и несливено, сједини са божанском природом у једној и јединственој богочовечанској Личности Својој. Да као Богочовек победи адамовски грех непослушности Богу и Оцу и сатре последице првороднога греха. Богочовек Христос, а не само Бог или само Човек, победи сатану, грех и смрт! Ту тајну победе Господ је најавио и приликом кушања, после Његовога крштења у реци Јордану, рекавши: „Иди од мене, сатано, јер стоји написано: Господу Богу својему поклањај се и њему јединоме служи” (Мт. 4, 10).
Подсећајући вас на ове јеванђелске истине, позивамо вас да данас, на дан Васкрсења, будемо истински и суштински причасници новог и вечног Живота, новог и вечног Пролећа, Христа Господа. „Нека данас, нико не плаче због греха и сагрешења, јер опроштај из гроба засија”, узвикује свети Јован Златоуст. Нека се више нико не боји смрти јер нас од ње ослободи Спаситељ, Који крсном смрћу Својом угаси смрт и ослободи оне над којима је она владала. Ми данас славимо Христа Васкрслога. Славимо смрт смрти, славимо разрушење ада, славимо почетак новог живота, славимо Узрочника свега тога, Јединог Благословеног и Прослављеног у векове векова.
На истини Васкрсења Христа Спаситеља, Који је Васкрсењем из мртвих Себе положио, не само као крајеугаони камен Цркве Своје, већ и вере свих нас који се крстисмо у име Оца и Сина и Светога Духа, утемељена је сва наша вера, и нада, и љубав. Ми верујемо и исповедамо Њега „Који је васкрсао у трећи дан, по Писму”. Без Васкрслога Христа Господа, наша вера не би само била празна већ би се и распршила попут мехура од сапунице. Свети апостол Павле, који је на посебан начин доживео Истинитог и Васкрслог Господа Исуса Христа, закључује: „Ако Христос не васкрсе, узалуд је вера наша” (IKop. 15, 17). То је искуствена вера Апостола народâ и Цркве Христове. Нека би дао Бог да и ми, искусивши данас Христа Васкрслога, смело и без страха певамо: Христос васкрсе!
За разлику од апостола Павла, други свети апостоли, који су доживели страхоту Великог Петка, као и свете жене мироносице, на другачији начин су доживели Васкрсење Христово. На вест да је Христос васкрсао и да се јавио Кифи, тојест апостолу Петру, и „некима од жена”, обузе их страх и трепет, а неки посумњаше. Уместо радости и вере, њих обузе страх и сумња. У сумњи у вест, да је Учитељ васкрсао, најдаље је отишао свети апостол Тома који без много размишљања рече: „Док не видим ране од клинова и не метнем прст у ране од клинова, нећу веровати.” Ништа чудно и необично, ако се има у виду кроз какве су духовне борбе и страдања прошли свети апостоли! Страшни суд Великог Петка, суд над Богочовеком Христом, оставио је још страшније последице на светим апостолима и онима, који су ишли за Њим и који су се надали, да ће их Он ослободити окова римског ропства. Њихова нада и њихова вера била је угрожена док су гледали страшно судилиште над Њим, док су гледали како немилосрдни и сурови човек, суди и на крст распиње Учитеља њиховог и Човекољубивог Спаситеља света. Страх изнутра и страх споља, страх од Синедриона, од Понтија Пилата, од Јудејâ, страх одасвуд! Страх је обузео ученике и апостоле и они се разиђоше на све стране као овце без пастира. Знајући добро њихова срца, њихове страхове и њихове помисли, Господ долази међу њих јављајући им, да је васкрсао и поручује им: „Не бојте се, ја победих свет” (Јн. 16, 33), и: Не будите неверни него верни!
Данас Он долази и нама, браћо и сестре, уплашенима и преплашенима. Уплашенима од глобалног светског поретка и беспоретка, од великих и малих инквизитора, а и од нових Пилата, који поново суде и пресуђују истини и правди, и поново прете Голготом, наслеђу Божјем на земљи. И нама Он поручује данас: Не плашите се! Ја сам с вама и победих свет! Вером препознајући у Њему Победника свакога греха и сваке неправде и смрти, охрабримо се и не плашимо се оних који, не знајући шта чине, још питају: шта је Истина? Ми пак, искусивши Васкрслога Господа као Истину над истинама, данас, сабрани око Њега на духовном Сиону, славимо Га и величајмо, јер Му дођоше „сва богопросвећена светила са Запада, од Севера и мора, и од Истока деца Његова, славећи Га кроз векове”. „Данас је дан Васкрсења, озаримо се торжеством!” кличе црквени песник и додаје: „Загрлимо једни друге, рецимо браћо и онима који нас мрзе и свима све опростимо Васкрсењем!” Нека из наших грла, а пре тога из наших срца, потече песма и слављење Христа који нас прослави.
Свепобедним и сверадосним поздравом Христос васкрсе! Још једанпут поздрављамо све вас, драга децо светосавска у отаџбини и у расејању широм света. Васкрс је празник свеправославног јединства и свехришћанског заједништва. У име Христа Васкрслога позивамо вас на јединство и слогу у Цркви Његовој. Ко није у јединству са Црквом, коју Он стече крвљу Својом, није ни са Њим, Христом Господом.
Без Христа нема Цркве, а Црква никада није без Христа. Зато ван Цркве нема спасења. Ван Цркве је усамљени, „аутономни”, бездомни човек, са својом непослушношћу Богу и Цркви, са својим егоизмом и противљењем Духу Светоме, попут Адама изгнаног из раја. Такве људе Сâм Господ назива вратима пакла која неће надвладати Цркву Божју.
Посебно поздрављамо нашу страдалну браћу и сестре на Косову и Метохији који, иако у оковима неслободе, обесправљености и дискриминације, данас са нама славе победу Добра над злом, Живота над смрћу, Христа Васкрслога над демонским силама таме.
Са истом љубављу у Васкрслом Христу Господу и топлим молитвама данас поздрављамо и сву нашу браћу и сестре у Далмацији и Лици, на Кордуну, у Банији, Славонији и Барањи.
Са радосним поздравом Христос васкрсе! поздрављамо сву нашу браћу и сестре у Републици Српској, Федерацији Босне и Хрцеговине, Црној Гори, Словенији и Бившој Југословенској Републици Македонији, нарочито ове последње који, на челу са својим неправедно утамниченим Архиепископом, страдају за јединство Цркве и за чистоту вере православне.
Посебно се данас молимо Победитељу греха, смрти и људске неправде, за нашу у Христу Господу браћу и сестре на Блиском Истоку и у Украјини, са жељом и молитвом да светлост Христова Васкрсења разагна таму греха која се надвила над њима и да просветли ум и душу сејачима мржње према светом Православљу и озари их миром и светлошћу истине.
Нека Васкрсли Христос Господ покида окове неправде, безакоња и лицемерства којима синови безакоња оковаше Архиепископа охридског и Митрополита скопског г. Јована кога преко нас поздравља читава православна васељена и читав правдољубиви свет.
Молимо се Васкрслом Христу Господу да вас љубав Божја увек и непрестано испуњава. Још једанпут вас срдачно поздрављамо сверадосним васкршњим поздравом:
Христос васкрсе!
Дано у Патријаршији српској у Београду, о Васкрсу 2014.
Ваши молитвеници пред Васкрслим Христом:
Архиепископ пећки, Митрополит београдско-карловачки и
Патријарх српски ИРИНЕЈ
Митрополит црногорско-приморски АМФИЛОХИЈЕ
Митрополит дабробосански НИКОЛАЈ
Епископ шабачки ЛАВРЕНТИЈЕ
Епископ сремски ВАСИЛИЈЕ
Епископ бањалучки ЈЕФРЕМ
Епископ будимски ЛУКИЈАН
Епископ канадски ГЕОРГИЈЕ
Епископ банатски НИКАНОР
Епископ новограчаничко-средњезападноамерички ЛОНГИН
Епископ источноамерички МИТРОФАН
Епископ бачки ИРИНЕЈ
Епископ британско-скандинавски ДОСИТЕЈ
Епископ зворничко-тузлански ХРИЗОСТОМ
Епископ осечко-пољски и барањски ЛУКИЈАН
Епископ западноевропски ЛУКА
Епископ тимочки ЈУСТИН
Епископ врањски ПАХОМИЈЕ
Епископ шумадијски ЈОВАН
Епископ браничевски ИГЊАТИЈЕ
Епископ милешевски ФИЛАРЕТ
Епископ далматински ФОТИЈЕ
Епископ бихаћко-петровачки АТАНАСИЈЕ
Епископ будимљанско-никшићки ЈОАНИКИЈЕ
Епископ захумско-херцеговачки ГРИГОРИЈЕ
Епископ ваљевски МИЛУТИН
Епископ рашко-призренски ТЕОДОСИЈЕ
Епископ нишки ЈОВАН
Епископ западноамерички МАКСИМ
Епископ горњокарловачки ГЕРАСИМ
Епископ аустралијско-новозеландски ИРИНЕЈ
Епископ крушевачки ДАВИД
Епископ умировљени зворничко-тузлански ВАСИЛИЈЕ
Епископ умировљени захумско-херцеговачки АТАНАСИЈЕ
Епископ умировљени средњоевропски КОНСТАНТИН
Епископ умировљени славонски САВА
Викарни епископ јегарски ПОРФИРИЈЕ
Викарни епископ моравички АНТОНИЈЕ
Викарни епископ липљански ЈОВАН
Викарни епископ ремезијански АНДРЕЈ
ОХРИДСКА АРХИЕПИСКОПИЈА:
Архиепископ охридски и Митрополит скопски ЈОВАН
Епископ полошко-кумановски ЈОАКИМ
Епископ брегалнички МАРКО
Викарни епископ стобијски ДАВИД
Заповедио им је и да љубе једни друге: "Да љубите једни друге као што ја вас љубим" (Јн. 15:12), и отворено говорио о предстојећем Му страдању и свему што има да се збије.
Ту изговара и Првосвештеничку молитву где се моли за своје ученике као и за све оне који због њихових речи буду поверовали. Да их Господ Бог избави од злога и да буду са Њим где је он и да гледају Славу његову (Јн. 17:24).
Те ноћи Христа су се одрекла два његова ученика: Јуда Искариотски и Симон Петар. Христос је пред свима рекао: "Заиста вам кажем; један од вас издаће ме" (Мт.26:21). "А Јуда издајник његов одговарајући рече: да нисам ја учитељу? Рече му (Исус): Ти каза" (Мт. 26:25). "Рече му Петар: Нећу те се одрећи макар морао и умријети с тобом" (Мт. 26:35). (Ваља напоменути да је Јуда још на Велику Среду отишао код јеврејских првосвештеника и рекао: "Шта ћете ми дати и ја ћу вам га издати? А они му положише тридесет сребреника" (Мт. 26:15) чиме је уствари већ дан пре издао Исуса. Због сећања на издајство Господа средом се пости).
Потом Исус одлази у Гетсимански врт, где се знајући за сва страдања која Му предстоје моли Оцу своме: "Ава, Оче, све је могуће теби; пронеси ову чашу мимо мене; али опет не како ја хоћу него како ти" (Мк.14:36). Јуда је знао за поменути врт, јер се Исус ту често окупљао са својим ученицима, и ту је дошао са слугама првосвештеника и фарисеја. Исуса им је показао Целивајући Га јер им беше рекао: "Кога пољубим, тај је" (Лк. 22:47), Исус га је упитао "Јудо, зар цјеливом издајеш Сина Човјечијега?"(Лк. 22:48). Јуда није ништа одговорио. Тако су Исуса одвели пред првосвештеника да му суди.
Те ноћи, ученици су били као стадо без пастира, изгубљени и очајни. Тада је Петар, који је бескрајно волео Христа, поклекао и три пута Га се од вечери до зоре одрекао. Питали су га да ли је он један од ученика и да ли је био са Исусом, Петар је одговорио да не зна ко је он и да га не познаје. Кад је трећи пут изустио да није, запевао је петао. Петар се тада сетио речи Исусових да ће га се и он три пута одрећи пре него што запева петао. Петар је схватио колики је његов пад, покајао се из дубине душе и плакао је горким, чемерним сузама, молећи опроштај.
Јуда пак је схватио да је то што је урадио ужасно. Дошао је у храм и бацио новац, рекавши да је издао крв невину, али његово окорело срце није било спремно на покајање, он није могао да се покаје и моли за опроштај, зато се у очајању обесио и тако је додао себи и неопростиви грех самоубиства. И тако је за разлику од Петра (који је постао једним од највећих апостола) назван сином погибли.
Првосвештеници нису хтели у благајну храма да ставе новац који је Јуда бацио, зато што је то новац за крв. За тај новац је купљена њива да буде место на којем ће се сахрањивати странци. Њиву су прозвали «Крвна њива», зато што је за крвави новац купљена. Зора следећег дана није најављивала ништа добро, био је то дан Христовог коначног страдања и највећих мука, Велики петак.
-------------------
Тога дана је Исус Христос, праћен својим ученицима и мноштвом народа, кренуо из села Витиније у Јерусалим. Дошавши до села Витфага, у подножју Маслинске горе, рече двојици ученика: "Идите у село које је пред вами, и одмах ћете наћи магарицу привезану и магаре с њом; одрешите је и доведите, И ако вам ко год шта рекне, кажите: требају Господу! - и одмах ће их дати". Ученици урадише како им је Христос заповедио, и кад доведоше магаре, Он га узјаха и на њему крете у Јерусалим.
Целог дана је Исус Христос држао проповеди у храму, а увече се са својим ученицима вратио у Витинију.
---------------------------
Уочи овог празника, држи се вечерња, врши се литија са палмовим гранчицама или врбама, а освећују се у недељу на јутрењу после читања 50. псалма, посебном молитвом и кропљењем богојављенском водицом. Гранчице се током године чувају поред славске иконе у домовима. Канон за овај празник написао је Косма Мелод - Јерусалимљанин (средином VIII века). Овај канон сматра се најлепшим каноном овог врсног песника. Догађај Христовог уласка у Јерусалим, на икони се представља: Христос јаше на магарету, кога прате ученици, а народ простире своје хаљине и баца гранчице на пут.
----------------------
Уочи Цвети девојке и деца одлазе у поља и беру цвеће. Најчешће велике цветове маргарете, да би били лепи и крупни; дрен да би били јаки; љубичицу, да би били миришљави и привлачни; врбове гранчице, да сви буду напредни. Ово цвеће се не уноси у кућу већ се оставља у посуде са водом у дворишту да преноће. Понекад се цевеће потапа у воду са златним или сребрним прстеновима и онда се том водом деца умивају. Раније је био обичај у целој Србији да на овај дан шетају окићени цвећем. До данашњих дана се одржао обичај да момак од убраног цвећа направи нарочит букет, у коме сваки цвет има своје значење и носи га девојци. По томе којих цветова има, или који преовлађују девојка разазнаје момкова осећања.

Пришли су људи и помакли велику стену којом је улаз у пећину био затворен. Христос је подигао руке к небу и усрдно се помолио Оцу, а онда је позвао Лазара: "Лазаре, изађи напоље."
То је видело много људи, па се вест о чуду Христовом, који је васкрсао Лазара, проширила на све стране.


Различити
су путови којим Бог води оне који желе
Њему угодити и закон Његов испунити. У
време цара Хонорија у Риму живљаше висок
царски достојанственик Јевтимијан,
врло угледан и врло богат. И он и жена
му Аглаида провођаху живот богоугодан.
Иако беше богат, Јевтимијан је седао
само једанпут дневно за трпезу, и то
по смирењу сунца. Имађаху јединца сина,
овога Алексија, који кад одрасте, би
принуђен да се ожени.
Но он те
исте ноћи остави не само жену него и дом
оца свога, седе у лађу и дође у град Едесу
у Месопотамији где беше чувени лик
Господа Исуса, послат од самог Господа
цару Авгару. Поклонивши се томе лику
Алексије се обуче у одело просјака и
као просјак живљаше седамнаест година
у том граду, непрестано молећи се Богу
у паперти цркве Пресвете Богородице.
Када
се ту прочу као богоугодник, он се убоја
од људске славе и оде одатле, седе у лађу
да иде у Лаодикију, но промислом Божјим
лађа би занесена и доплови чак до Рима.
Сматрајући то као прст Божји, Алексије
смисли да иде у дом оца свога и да као
непознат ту продужи живот свој и подвиг.
Отац га не позна, но из милосрђа дозволи
му да у дворишту његовом у једној изби
живи. Ту Алексије проведе још седамнаест
година живећи само о хлебу и води.
Злостављан од слугу на разне начине он
отрпе све до краја. А када му се крај
приближи, он написа једну хартију, стеже
у руке, леже и издахну 17. марта 411.
године.
Тада би откровење у цркви
Светих Апостола у виду гласа који рече
у присуству цара и патријарха: потражите
човека Божја. Мало после откри се, да је
тај човек Божји у кући Јевтимијановој.
Цар с папом и целом пратњом дође у кућу
Јевтимијанову, и после дужег распитивања
дознаду да је онај просјак тај човек
Божји. Кад уђу у његову избу, нађу га
мртва, но у лицу светла као сунце. Из оне
хартије родитељи његови сазнају, да је
то њихов син Алексије, а невеста, која
је тридесет четири године живела без
њега, да је то њен муж, и обузе их све
неизмерна туга и мука. Но после се утеше
видећи како је Господ прославио Свога
угодника. Јер, додиром до његовог тела
лечаху се многи болесници, и из тела му
потече миро благоухано. Тело му сахране
у ковчег од мермера и смарагда. Глава
му се налази у Светој лаври на Пелопонезу.

Прва субота Васкршњег поста у Јерусалиму била је посвећена Св. Теодору већ у VII веку, а Канон Св. Теодора који се поје у суботу на јутрењу написао је у XI веку Митрополит Јован Евхаитски. Тодорова субота је прва субота Васкршњег поста па према томе покретан празник који спада уз Васкршњи циклус празновања. Дан је посвећен Св. великомученику Теодору Тирону, кога Црква слави 17. фебруара, а у Теодорову суботу успомену на његово јављање Епископу Евдоксију, прве суботе прве недеље поста. Народни обичаји За Светог Теодора, народски, Тодора верује се да је заштитник стоке, поглавито коња, па се овај дан назива још и Коњски дан. У таковском крају овај светац се слави, јер се верује да лечи од падавице. Сељаци у то време одлазе у оближње манастире са болеснима, пале свеће и моле се Светом Теодору за здравље.
Тодорова субота у Поповом пољу зове се Тодорица. Родитељи тада шаљу децу да се причесте. Села у Горњој Пчињи Светог Теодора славе као заштитника говеда. Кувају кукуруз који увече носе воловима и срачима да се почасте. Ломе и за ову прилику умешен колач који се дели стоци; овцама, козама, воловима, кравама, коњима. Трке коња се организују у Шумадији, које су популарне међу млађаријом. Овај дан су у селима Тимочке крајине прогласили за Коњски - Велики дан, па не прежу коње већ их само јашу. Срби у Војводини верују да ноћу у очи светог Тодора јашу поворке белих коња. Међу њима је предводник хроми коњ. Постоји веровање да је и сам Свети Тодор јахао таквог хромог коња, па се зато може чути и назив Хрома субота. Уопште, у многим селима се коњи јашу, без седла или са њима, показују по селима.
На Тодорицу, како се још назива Тодорова субота, по први пут излазе змије након зимског мировања. На Косову мисле да је некада свети Теодор управљао змијама које су имале ноге. Кад су змије почеле да уједају људе, он се наљути на њих, одузе им ноге, а људе научи како да их туку штаповима и хватају. Овог дана у селима источне Србије припрема се жито, односно, кољиво, као за сваку Крсну славу.
Прави се и колач на коме се обавезно налазе украси у облику коња или потковице. Теодорова субота спада у оне празнике који славе почетак летњег периода, па се тако у селима око Прокупља може чути да је то дан када Свети Теодор узјаше коња и оде да доведе лето.
Друга прича каже да је то дан када роде поткивају своје невидљиве коње, пред велики пут, да би стигле у наше крајеве за Младенце. У селима лесковачког Поморавља кажу да на дан Тодорице Краљевић Марко јаше свог шарца на мору. Теодорова субота је дан када су механџије и кафеџије у пожаревачком крају држале свој еснафски пир.
Прва недеља поста зове се Чиста. Друга недеља је Пачиста. Трећа недеља је Крстопоклона, јер се верницима који су ступили у подвиг поста, износи Часни крст на јутрењу на поклоњење и целивање. Четврта недеља је Средопосна, јер је то време средине поста. Пета недеља поста се назива Глувна. У току те недеље се не пева, не игра и не свира, а послови се не започињу. Шеста недеља је Цветна. Тако је названа по цвећу и зеленим гранчицама које су деца и грађани бацали пред Христа при Његовом уласку у Јерусалим.
Седма, последња седмица пред празник Васкрсења је Страсна или Велика недеља. Најзначајнији дан у тој недељи је Велики петак, једини дан у години кад у Православним храмовима нема јутрења нити богослужења, већ се само поподне држи опело разапетом Исусу Христу. Том приликом, једини пут у години, износи се плаштаница у коју је старац Јосиф из Ариматеје умотао Христово тело после скидања са крста.
ПОСТ (грч: νηστεία), средство које Православном Хришћанину помаже у изградњи спасења, а које се састоји у уздржавању од извесне врсте хране, од рђавих мисли, жеља и дела, као и у умножавању молитава, доброчинства, а исто тако и у ревности упражњавања свих хришћанских врлина. Циљ поста је очишћење тела, јачање воље, уздизање душе изнад тела, а изнад свега прослављање Бога и поштовање његових светих. Постећи, Православни верни народ се непрекидно подсећа Христових страдања, које је Он благоизволео примити на Себе, за спасење човечанства.
Прву заповест о посту налазимо у Библији у причи о првобитном паду Адама и Еве, када су они прекршили Божију заповест да не једу са дрвета познања добра и зла (1 Мој 2,17). После, у Старом и Новом Завету такође се много говори ο посту, као божанској установи и одредби. У Старом Завету, Мојсије је постио 40 дана на Синају (не једући ништа), да би се удостојио да од Бога прими Декалог. Исто тако, и Нови Завет је препун примера поста. Господ Исус Христос је попут Мојсија постио 40 дана на Гори Кушања, а постили су и Св. Апостоли, као и сви прави Хришћани. Јер, у Хришћанству, први подвиг који стоји пред човеком јесте испуњење прве Божије заповести, коју је Бог дао још нашим прародитељима у Рају. Α то је заповест ο посту, тј. ο уздржању. Нарушавање заповести ο посту први је грех. Зато и први подвиг човека у ослобођењу од греха, јесте држање поста. Пост је, дакле, прва неопходност на путу нашег спасења, а Црква га сматра као врло важну и значајну установу за духовни и телесни живот.

Српска
православна црква и верници славе
Сретење Господње, успомену на дан када
је Богородица први пут увела у храм
новорођеног Христа да га посвети
Богу.
Сретење
Господње, успомену на дан када је
Богородица први пут увела у храм
новорођеног Христа да га посвети Богу,
данас славе Српска православна црква
и верници.
Први сусрет Бога и човека
под сводовима јерусалимског храма и
сретење новорођеног Месије кога је у
наручје примио праведни старац, познат
као свети Симеон Богоносац, слави се
увек четрдесетог дана по Божићу.
Сретење
је празник од суштинске важности за
хришћанство и његово значење указује
на на први сусрет Спаситеља са
људима.
Према канону СПЦ, сврстан
је у ред Господњих, али и Богородичних
празника, јер се на тај дан истовремено
велича чистота Богородице коју је, како
каже предање, првосвештеник Захарија,
отац Јована Крститеља, увео у јерусалимски
храм на место одређено за девојке.
Сретење
Господње је један од најсвечанијих
догађа и на литургији, у једној од
најлепших православних молитви,
изговарају се речи праведног Богоносца
које изговара са Богомладенцем у наручју
- "Отпусти сад раба твојега Господе,
јер видеше очи моје спасење твоје. . .
"
Овај догађај из живота цркве
описан је у четворојеванђељима где се
међу сведоцима помиње и Ана, кћи Фануилова,
која је присуствовала Сретењу Господњем,
и потом објавила становницима Јерусалима
да је "коначно стигао онај који је
одавно најављиван и очекиван".
Предање
даље каже да су фарисеји обавестили
цара Ирода о догађају у јерусламском
храму. Уверен да је то нови цар кога су
најавили пророци са Истока, Ирод је
наредио да убију Исуса.
Међутим,
према упутству Анђела Божјег, божанска
породица је већ била на путу за
Мисир.
Сретење се слави од времена
цара Јустинијана, када је епидемија
куге односила и до 5.000 живота дневно, а
земљотрес у Антиохији оставио за собом
велику пустош.
Слава Сретења веома
је честа у српском народу, који за овај
празник везује своју традицију и
обичаје.
Дан Сретења 1804. године
пресудан је за историју српског народа,
јер је тог дана Крађорђе Петровић подигао
у Орашцу Први српски устанак.
На
Сретење 1835. године у Крагујевцу је
проглашен и први устав кнежевине Србије,
познат као Сретењски устав, а Србија на
овај дан слави Дан државности.
У
нашем народу постоји и веровање да се
на Сретење срећу зима и лето.
Ако на
Сретење осване сунчан дан, а медведи
уплашени од сопствене сенке врате се у
зимски сан, верује се да ће зима потрајати
још шест недеља.
Свети
Трифун живео је у трећем веку, а рођен
је у Кампсади, у Фригији. Родитељи су му
били побожни и своју побожност су и на
свог сина пренели.
У
свом животу бавио се домаћом економијом
и чувањем гусака, али пошто је био одан
Христовој вери, Бог га је обдарио даром
чудотворства, те је многе болеснике од
разних болести молитвама лечио.
Прича
се да је, између осталих, исцелио и Горду,
кћер римског цара Гордијана, која је
патила од неке душевне болести од које
је ниједан лекар није могао излечити.
За то га је цар богато наградио, али он
је све дарове раздао сиромасима. За
време римског цара Деција, Трифун је
претрпео страшно мучење и на крају
умро.
Српска православна црква,
верујући у чудну моћ молитвеног
заступништва светог мученика Трифуна,
установила је нарочити молитвени чин,
који се врши са њивама или баштама, ако
се догоди штета од инсеката, мишева и
других животиња. Кад се врши овај чин
узима се зејтин из кандила светог Трифуна
и богојављенска водица, па свештеник
унакрст шкропи њиву, башту или виноград,
и поред осталог чита и "заклинаније
свјатаго мученика Трифуна". На тај
начин свети Трифун се сматра заштитником
пољских усева.
Наши виноградари
због тога славе светог Трифуна као
патрона, па тога дана иду у винограде,
орезују по коју лозу и вином заливају
по који чокот, да би тиме повратили
винограду малаксалу снагу, после дугог
зимског мртвила, па да почне бујати у
пролеће које се већ почиње примицати.
Због тога светог Трифуна у Источној
Србији зову Орезач и Заризој.
Ако на
Трифундан пада снег или киша, биће кишна
и родна година, ако је ведро, година ће
бити сушна и неродна. Народ још каже:
"Триша забо угарак у земљу, па зато
снег и лед почињу да се топе".
Светог
Трифуна славе гостионичари.
У
време цара Алексија Комнена, дошло је
међу ученим људима у Цариграду до
несугласица и препирки, који је од
тројице светитеља био највећи.
По
једнима је то био Василије Велики, јер
је дубоко продро у тајну бића, исти онај
Василије који се својим врлинама уподобио
Анђелима и такмичио се са њима. Он није
тако лако опраштао грешницима, био је
строг, јер немаде у себи ничег
земаљског.
Насупрот њему, био је
свети Јован Златоуст, који је лако
опраштао грешницима и привлачио их
покајању. Зато га једни сматраше мањим
од Василија Великог, а други пак због
његове слаткоречивости и разумевања
слабости људских већим од Василија.
Постојала
је и трећа група, која је величала светог
Григорија Богослова, сматравши да је
он највећи од њих тројице, јер одликова
се он китњастим и дивним стилом, којим
је превазилазио све црквене мудраце. И
тако дође до поделе међу присталицама
њиховим на: Василијане, Григоријане и
Јованите.
Али, по промислу Божјем
све се заврши у корист Цркве и то чудесним
сновиђењем епископа Евхаитског, Јована
коме се јавише сва три светитеља рекавши
му: "Ми смо једно у Бога, као што видиш
и нема у нама ништа противречно, него
смо сваки у своје време побуђивани Духом
Божјим, писали разне књиге на спасење
људи. И међу нама нема ни првог, ни другог,
него ако једног споменеш, одмах су и
друга двојица ту."
Поучише они
епископа Јована да се установи један
заједнички празник и да се престане са
деобом оних који се споре и препиру око
њих.
Састављена је једна заједничка
служба и одређен је један заједнички
празник за сву тројицу - СВЕТА ТРИ ЈЕРАРХА
- који се празнује на данашњи дан, а сваки
од ова три светитеља има посебан дан у
години када се празнује.
И то: Свети
Василије Велики празнује се 14
јануара,
Свети Григорије Богослов
7 фебруара
и Свети Јован Златоуст
26 новембра.
ОВО
СМО МИ - С Р Б И !
ОВО
ЈЕ НАШЕ НАСТАЈАЊЕ!
ОВО
ЈЕ НАШЕ ТРАЈАЊЕ!
ОВО
ЈЕ НАШЕ ОПСТАЈАЊЕ!
ОВО
ЈЕ НАШЕ ПОСТОЈАЊЕ!
ОВО
ЈЕ НАША САДАШЊОСТ!
ОВО
ЈЕ НАША БУДУЋНОСТ
Рођен
у Александрији 296. године, и од самог
детињства имао наклоност к духовном
звању. Био ђакон код архиепископа
Александра, и пратио овога у Никеју на
I васељенском сабору. На овом сабору
Атанасије се прославио својом ученошћу,
благочешћем и ревношћу за Православље.
Он је врло много допринео да се Аријева
јерес сузбије, а Православље утврди. Он
је писао Символ Вере, који је био на
Сабору усвојен.
По смрти
Александровој Атанасије би изабран за
архиепископа александријског. У звању
арихиепископском остане преко четрдесет
година, премда не цело то време на
престолу архиепископском. Безмало, кроз
цео живот свој био је гоњен од јеретика.
Од царева највише су га гонили: Констанције,
Јулијан и Валент; од епископа Јевсевије
Никомидијски, са још многим другим; а
од јеретика Арије и његови следбеници.
Био је принуђен крити се од гонитеља
чак и у бунару, у гробу, по приватним
кућама, пустињама. У два маха морао је
бежати у Рим.
Тек пред смрт
проживео је неко време мирно као пастир
добри усред доброг стада свога, које га
је истински љубило. Мало је светитеља
који су били тако безобзирно клеветани
и тако злочиначки гоњени као свети
Атанасије. Но његова велика душа све је
трпељиво поднела ради љубави Христове
и најзад изашла победоносна из целе те
страшне и дуготрајне борбе. За савет,
утеху и моралну потпору често је одлазио
светом Антонију, кога је он поштовао
као свога духовног оца. Човек који је
формулисао највећу истину, имао је много
и да пострада за ту истину, док га Господ
није упокојио у царству Свом као свог
"раба вјернаго", 373. године.
