Ови свети и дивни мученици и јунаци вере Христове беху најпре први великаши на двору цара Максимијана. И сам их цар уважаваше много због храбрости, мудрости и верности. Али кад чу цар, да су ова два великаша његова хришћани, промени љубав своју према њима на гнев.
И једном када беше велико жртвоприношење идолима цар позва Сергија и Вакха, да заједно с њима жртве принесу, али они отворено отказаше цару послушност у томе. Ван себе од јарости цар нареди, те свукоше с њих војничко одело, и прстење, и одликовања, и обукоше их у женске хаљине; још им метнуше гвоздене обруче о врат, и тако их вођаху улицама града Рима на подсмех свима и свакоме.
По том их посла цар у Азију, своме намеснику Антиоху, на истјазање. А овај Антиох беше се и дигао до тога положаја помоћу Сергија и Вакха, који га у своје време препоручише цару. Када их Антиох поче саветовати, да се одрекну Христа, и да себе спасу бешчешћа мука и смрти, одговорише ови светитељи: „и чест и бешчешће, и живот и смрт — све је једно ономе ко иште царства небескога."
Антиох баци Сергија у тамницу, и нареди прво да се мучи Вакх. Слуге се мењаху један за другим тукући Вакха светога, све док му цело тело не раздробише. Из раздробљеног и крвавог тела св. Вакха изађе душа његова света и на рукама ангелским оде Господу.
Пострада св. Вакх у граду Варвалису.
Тада Сергије свети би изведен, и обувен у гвоздене опанке, с начичканим ексерима, па тако отеран у град Росаф у Сирију, и тамо мачем посечен; и душа му оде у Рај, да тамо заједно са Вакхом, другом својим, приме венце славе бесмртне од Христа Цара к Господа свога. Пострадаше ови красни витези вере Христове око 303. г.

Један од дванаест великих апостола.
Кроз његову сумњу у васкрсење Христа Господа добила се нова потврда тога чудесног и спасоносног догађаја.
На име: васкрсли Господ поново се јавио ученицима, да би уверио Тому. И рече Господ Томи: пружи руку твоју и метни у ребра моја, и не буди невјеран него вјеран.
И Тома узвикну: Господ мој и Бог мој (Јов. 20)!
После силаска Св. Духа, када апостоли метаху коцку, где ће ко ићи на проповед, паде коцка на Тому да иде у Индију. Он се мало ожалости, што мораде ићи у тако далеку страну, али му се Господ јави и охрабри га.
У Индији св. Тома обрати многе, великаше и сиромахе, у веру Христову, и заснова тамо цркву, и постави свештенике и епископе. Између осталих обрати Тома у веру и две сестре, жене двојице кнежева Индијских, Тертијану и Мигдонију. Због вере обе ове сестре бише намучене од својих мужева, с којима не хтеше живети после крштења свога, и отпуштене.
Ослободивши се брака оне поживеше богоугодним животом до смрти. Дионисије и Пелагија, најпре верени међусобно, када чуше апостолску проповед, не саживеше се, него се посветише подвигу. Пелагија сконча живот као мученица за веру, а Дионисије беше постављен од апостола за епископа.
Кнез Муздије, муж Тертијанин, коме Тома крсти и жену и сина, Азаиа, осуди апостола на смрт, и посла 5 војника, који га прободоше са 5 копаља. И тако предаде душу своју у руке Xристу своме свети апостол Тома.
Пре смрти своје и он је, као и други апостоли, био чудесно пренет у Јерусалим на погреб Пресвете Богородице. Но стигавши доцкан, он зажали горко, те по његовој молби отворише гроб Свете Пречисте, али не нађоше тела у њему. Господ беше узео Матер Своју у насеља Своја небесна.
И тако Тома свети тамо својим неверовањем утврди веру у васкрсење Господа, а овде својим одоцњењем откри нам чудесно прослављење Матере Божје.

На име: васкрсли Господ поново се јавио ученицима, да би уверио Тому. И рече Господ Томи: пружи руку твоју и метни у ребра моја, и не буди невјеран него вјеран.
И Тома узвикну: Господ мој и Бог мој (Јов. 20)!
После силаска Св. Духа, када апостоли метаху коцку, где ће ко ићи на проповед, паде коцка на Тому да иде у Индију. Он се мало ожалости, што мораде ићи у тако далеку страну, али му се Господ јави и охрабри га.
У Индији св. Тома обрати многе, великаше и сиромахе, у веру Христову, и заснова тамо цркву, и постави свештенике и епископе. Између осталих обрати Тома у веру и две сестре, жене двојице кнежева Индијских, Тертијану и Мигдонију. Због вере обе ове сестре бише намучене од својих мужева, с којима не хтеше живети после крштења свога, и отпуштене.
Ослободивши се брака оне поживеше богоугодним животом до смрти. Дионисије и Пелагија, најпре верени међусобно, када чуше апостолску проповед, не саживеше се, него се посветише подвигу. Пелагија сконча живот као мученица за веру, а Дионисије беше постављен од апостола за епископа.
Кнез Муздије, муж Тертијанин, коме Тома крсти и жену и сина, Азаиа, осуди апостола на смрт, и посла 5 војника, који га прободоше са 5 копаља. И тако предаде душу своју у руке Xристу своме свети апостол Тома.
Пре смрти своје и он је, као и други апостоли, био чудесно пренет у Јерусалим на погреб Пресвете Богородице. Но стигавши доцкан, он зажали горко, те по његовој молби отворише гроб Свете Пречисте, али не нађоше тела у њему. Господ беше узео Матер Своју у насеља Своја небесна.
И тако Тома свети тамо својим неверовањем утврди веру у васкрсење Господа, а овде својим одоцњењем откри нам чудесно прослављење Матере Божје.
У прву недељу пред Божић празнује се овај празник. Тога дана, исто као на Материце, деца везују своје очеве, а ови им се "дреше" поклонима, исто као и мајке.
***********
Оци, Материце и Детинци су чисто породични празници и за тај дан домаћице припремају свечани ручак на којем се окупи цела породица.
Ови празници, и обичаји везани за њих, доприносе јачању породице, слози у њој, разумевању, поштовању између деце и родитеља, старијих и млађих, што све заједно чини породицу јаком и здравом. А зна се да је породица темељ једнога друштва - државе и цркве.
******
Нема народа без обичаја, без обзира у ком крају света живи. Свако село, сваки крај, свака област, сваки народ, имају своје обичаје. Неки обичаји припадају само ужем крају, неки захватају читаве области једне земље, а неки обичаји су истоветни код различитих народа.
ПО МИЛОСТИ БОЖЈОЈ
ПРАВОСЛАВНИ АРХИЕПИСКОП ПЕЋКИ,
МИТРОПОЛИТ БЕОГРАДСКО-КАРЛОВАЧКИ И ПАТРИЈАРХ СРПСКИ,
СА СВИМ АРХИЈЕРЕЈИМА СРПСКЕ ПРАВОСЛАВНЕ ЦРКВЕ –
СВЕШТЕНСТВУ, МОНАШТВУ И СВИМА СИНОВИМА И КЋЕРИМА
НАШЕ СВЕТЕ ЦРКВЕ: БЛАГОДАТ, МИЛОСТ И МИР ОД БОГА ОЦА,
И ГОСПОДА НАШЕГ ИСУСА ХРИСТА, И ДУХА СВЕТОГА,
УЗ НАЈРАДОСНИЈИ ВАСКРШЊИ ПОЗДРАВ:
ВАИСТИНУ ВАСКРСЕ!
Христос васкрсе из мртвих,
смрћу смрт уништи
и мртвима у гробовима живот дарова!
Поздрављајући вас, драга браћо и сестре, овим речима сверадосне и победоносне песме Васкрсења Христовог, подсећамо вас да је Васкрс темељ Цркве и извор вере и наде у нашем животу на земљи. Васкрс је печат и круна Божје љубави према овоме свету и човеку: „...Бог толико заволе свет да је Сина својега Јединороднога дао да нико ко верује у Њега не пропадне него да свако има живот вечни” (Јн 3, 16).
Васкрсење је библијска тајна, вековима скривана у недрима Старога Завета, а коначно објављена свету у Новом Завету – Васкрсењем Богочовека Исуса Христа из мртвих (Мт 28, 6).
У књигама многих старозаветних пророка наговештава се тајна Васкрсења, која се везује за долазак Месије. Велики пророк Исаија исповеда веру у лично и свеопште Васкрсење речима: „Оживеће мртви Твоји и моје ће мртво тело устати” (Ис 26, 19), и позива сав Израиљ да учествује у тој радости обећанога Васкрсења: „Пробудите се и певајте који стојите у праху, јер је Твоја роса, роса на трави, и земља ће изнедрити мртваце” (Ис 26, 19). Исто сведочи пророк Давид у својим Псалмима, повезујући тајну Васкрсења са доласком Месије. Он својим Псалмима потврђује да вера у Васкрсење јесте вера свих старозаветних праведника, чије душе Бог неће оставити у аду „нити ће дати да Свети Његов види трулост” (Пс 16, 10), указујући овим стихом на Првенца Васкрсења, Месију – Христа. И други пророци Старога Завета потврђују тајну Васкрсења. Пророк Илија васкрсава сина удовице у Сарепти сидонској (1. цар 17), наговештавајући тим чудом да ће се реалност Васкрсења проширити на све народе на земљи (Лк 4, 26). У Књизи пророка Језекиља дата је потресна праслика свеопштег Васкрсења из мртвих. Пророк Језекиљ види, Духом Божјим надахнут, оживљавање људских костију из праха земаљског, које ће се збити на крају историје и пре свеопштег Суда Божјег: „Тада ми рече: пророкуј за те кости, и кажи им: сухе кости, чујте реч Господњу! Овако говори Господ Господ овим костима: гле, ја ћу метнути у вас дух и оживећете” (Јез 37, 4–5).
У Новом Завету, можемо слободно рећи, Васкрсење је почетак и крај, алфа и омега (Отк 1, 8), јер се оно поистовећује са вером у Христа: „Ја сам васкрсење и живот; ко верује у мене, ако и умре живеће” (Јн 11, 25). Веровати у Христа значи веровати у Васкрсење. Сва чудеса и знамења записана у књигама Новог Завета дешавају се на Христовом путу ка Голготи и Васкрсењу. Јеванђелски опис васкрсења Јаирове кћери (Мт 9, 18–26) и сина јеврејске удовице (Лк 7, 12–15), а посебно васкрсење Четверодневног Лазара у Витанији (Јн 11, 5–46), потврђују истину да Христос јесте Васкрсење и Живот. Он је дошао на овај свет да нам дарује Васкрсење, како и појемо у ове дане на васкршњим богослужењима. Не нешто друго – нити ишта мање! Господ нам није донео нову философију, или нову етику, већ нови живот, који нам је дарован као залог Васкрсења у светој тајни Крштења (Гал 3, 27). Господ Христос се на Голготи принео као непорочна Жртва за све и сва, како исповедамо и предокушамо у централном делу Литургије Цркве, причешћујући се Телом и Крвљу „ради нас Распетога и Васкрслога Христа”. Христос је пасхално Јагње Новога Завета. Он је Својим Крстом и тридневним Васкрсењем коначно и савршено потврдио да Он и јесте Месија и Спаситељ света и да „нема другог имена на земљи којим бисмо се могли спасти” (Дап 4, 12).
Свети апостол Павле, говорећи о Васкрсењу Христовом, каже: „Ако Христос није устао, узалуд је вера наша, (...) али заиста је Христос устао из мртвих, те постаде Првенац оних који су умрли” (1. Кор 15, 17–20). Свети апостол Павле је грчким философима и мудрацима проповедао о „непознатом Богу” (Дап 17, 23), говорећи им управо о Христовом Васкрсењу из мртвих. Христова победа над смрћу је потврда истинитости Његовог Божанства. Због тога се свети апостоли у Јеванђељу називају „сведоци Васкрсења Христовог” (Дап 1, 22). Истином о Христу и Васкрсењу, апостоли су покорили „древни горди Рим” и „галилејски, а не аристотеловски” пронели благовест о Христу Спаситељу са краја на крај васељене (Рим 10, 18). Двехиљадугодишња историја Цркве, рођене Духом Светим на дан Педесетнице, а утврђене помоћу проповеди апостолâ и Отаца, највећи је и најбољи доказ да је Васкрсли Господ са нама и да ће бити са нама „у све дане до свршетка века” (Мт 28, 20).
Сећајући се ових јеванђелских сведочанстава и истине о Васкрслом Господу нашем Исусу Христу, „у коме живимо, крећемо се и јесмо” (Дап 17, 28), пастирском бригом руковођени, позивамо вас, децо наша духовна, да исповедате и чувате своју веру у Васкрсење, не речима већ животом и делима. Уз то, свето Јеванђеље нас опомиње да се клонимо „парасинагога”, што значи засебних окупљања секташког типа, као и лажних пророка и учитеља, јер они „долазе у оделу овчијем, а изнутра су вуци грабљиви” (Мт 17, 15). Чувајмо наше православно Предање наслеђено од апостолâ и светих Отаца, Светога Саве и светог Симеона Мироточивог. Свети Сава је над мироточивим моштима свог оца измирио завађену браћу, позвавши тиме и све нас да увек и свагда живимо у братској љубави и слози.
Поздрављамо нашу браћу и сестре, нашу духовну децу, на Косову и Метохији. Поздрављамо их крсноваскрсним поздравом, видећи како свештенство и верни народ Божји у миру и љубави, смирењу и послушности, похађа своје храмове и светиње, учествује у богослужењу и причешћује се божанским Тајнама Христовим у ове свете и спасоносне дане Христовог усхођења у Јерусалим да победи смрт и отвори свима нама врата Васкрсења и живота вечног. Владика Атанасије, Епископ који по одлуци нашега Патријарха и Светог Синода привремено замењује епископа Артемија, посећује народ и светиње широм Косова и Метохије и, у слози и једномислију са свештенством и народом, служи од царског Призрена на југу, широм Метохије до Велике Хоче и Пећи, и од подножја Шаре, преко Косовског Поморавља до Новог Брда и Митровице и до подножја Копаоника на северу. Хвала Богу, наш народ је решен да на овом светом олтару стоји и опстоји, верујући у Крст и Васкрсење Христово и наше, чувајући се неслоге и не збуњујући се причама које не воде очувању вере и духовног и националног идентитета.
Зна наш народ шта значи држати се здравих речи Господњих и непатвореног учења опобожности, а шта, опет, значи и куда води залудно препирање, „од чега настаје завист, свађа, хуљења, лукава подозрења, празна надмудривања људи изопаченог ума и лишених истине, који мисле да је побожност извор добитка” (1. Тим 6, 3 – 5). У обновљеним светињама узноси се заједничка молитва свештенства и народа: „Сами себе, једни друге и сав живот свој Христу Богу предајмо!” Једним устима и једним срцем пева се молитва јединства вере и заједништва Духа Светога, на славу Сабора Свете Тројице и очување православне црквено-народне саборности.
Молимо се Богу да се, молитвама Светога Саве и светога цара Лазара, врати мир и слобода на наше страдално Косово, нашу духовну колевку и наш Јерусалим, тамо где су наше највеће светиње, које су бисери православне културе и свеукупне хришћанске баштине.
Обраћамо се и пуноћи нашег благочестивог народа који живи у отаџбини и расејању, да живи и радује се Васкрсењу Христовом. Васкрсење нас позива да чувамо јединство своје свете Цркве и да никада своје земаљске интересе не претпостављамо интересу Заједнице и свеопштег добра. Свети апостол Павле нас упозорава да не будемо „тврдоврати и непокорни” (Тим 1, 9), оживљујући „старе ране” већ зацељених подела на телу наше светосавске Цркве. Живимо, отуда, у јединству наше Мајке Цркве и у љубави и слози једни са другима, чувајући, по речима поменутог Апостола народâ, „јединство Духа свезом мира” (Еф 4, 3).
У ово време Васкрса, Црква увек истиче вредност и светињу људског живота, од зачећа па до потпуног сазревања сваке непоновљиве и боголике људске личности, противећи се било каквом облику насиља над њима. На то нам указује не само заповест Божја: Не убиј! (Изл 20, 13) већ, још много више, Васкрсење Христово, јер нам оно открива најдубљи смисао стварања и постојања света и човека, а то је спасење „свих и свега” у Христу Распетом и Васкрслом (1. Кор 1, 23).
Данашњи човек, обремењен бригама овога света и заслепљен себичним потрошачким менталитетом, избегава да се суочи са тајном живота и смрти. „Проклета питања” којима су се бавили великани људског духа, попут Достојевског и многих других, у наше време немају много следбеника. Сведоци смо, напротив, да све више долази до изражаја „цивилизација смрти”. Многе светске религије, па и философија и уметност нашег доба, прихватају, по речима оца Александра Шмемана, „измирење са смрћу”. Смрт је, по њима, једина реалност, почетак и крај свега. Црква Христова тврди и сведочи управо супротно. Црква исповеда и проповеда најдубље достојанство и светињу људског живота, верујући у Васкрсење Христово, којим је побеђен наш највећи и последњи непријатељ, а то је смрт (1. Кор 15, 26).
Велики руски старац Серафим Саровски је све своје посетиоце увек поздрављао речима: „Радости моја, Христос васкрсе!”, показујући тиме да Црква Христова и њени светитељи живе у реалности Васкрсења. Дај Боже да и ми будемо сведоци те истине и да у нашим душама и на нашим лицима непрестано блиста радост Васкрсења – она радост која се могла видети на лицу недавно упокојеног светогорског старца Јосифа Ватопедског, који се, супротно законима биологије, упокојио са осмехом на лицу.
Поздрављајући вас, браћо и сестре, још једном најрадоснијим васкршњим поздравом, позивамо вас све да живите у љубави према Богу и ближњима, ходећи тако путем који води у вечни живот. Живећи тако, постаћемо и бићемо синови и кћери Васкрсења.
ХРИСТОС ВАСКРСЕ!
ВАИСТИНУ ВАСКРСЕ!
Дано у Патријаршији Српској у Београду,
о Васкрсу 2010. године.
Ваши молитвеници пред Васкрслим Господом Христом:
Архиепископ пећки, Митрополит београдско-карловачки и
Патријарх српски ИРИНЕЈ
Митрополит загребачко-љубљански ЈОВАН
Митрополит црногорско-приморски АМФИЛОХИЈЕ
Митрополит либертивилско-чикашки ХРИСТОФОР
Митрополит дабробосански НИКОЛАЈ
Епископ шабачки ЛАВРЕНТИЈЕ
Епископ зворничко-тузлански ВАСИЛИЈЕ
Епископ сремски ВАСИЛИЈЕ
Епископ бањалучки ЈЕФРЕМ
Епископ будимски ЛУКИЈАН
Епископ канадски ГЕОРГИЈЕ
Епископ банатски НИКАНОР
Епископ новограчаничко-средњезападноамерички ЛОНГИН
Епископ источноамерички МИТРОФАН
Епископ жички ХРИЗОСТОМ
Епископ бачки ИРИНЕЈ
Епископ британско-скандинавски ДОСИТЕЈ
Епископ рашко-призренски АРТЕМИЈЕ
Епископ бихаћко-петровачки ХРИЗОСТОМ
Епископ осечко-пољски и барањски ЛУКИЈАН
Епископ средњоевропски КОНСТАНТИН
Епископ западноевропски ЛУКА
Епископ тимочки ЈУСТИН
Епископ врањски ПАХОМИЈЕ
Епископ шумадијски ЈОВАН
Епископ славонски САВА
Епископ браничевски ИГЊАТИЈЕ
Епископ милешевски ФИЛАРЕТ
Епископ далматински ФОТИЈЕ
Епископ будимљанско-никшићки ЈОАНИКИЈЕ
Епископ захумско-херцеговачки ГРИГОРИЈЕ
Епископ ваљевски МИЛУТИН
Епископ западноамерички МАКСИМ
Епископ горњокарловачки ГЕРАСИМ
Епископ аустралијско-новозеландски ИРИНЕЈ
Епископ умировљени захумско-херцеговачки АТАНАСИЈЕ,
Администратор Епархије рашко-призренске
Викарни Епископ хвостански АТАНАСИЈЕ
Викарни Епископ јегарски ПОРФИРИЈЕ
Викарни Епископ липљански ТЕОДОСИЈЕ
Викарни Епископ диоклијски ЈОВАН
Викарни Епископ моравички АНТОНИЈЕ
ОХРИДСКА АРХИЕПИСКОПИЈА:
Архиепископ охридски и Митрополит скопски ЈОВАН
Епископ полошко-кумановски ЈОАКИМ
Епископ брегалнички и мјестобљуститељ
Епархије битољске МАРКО
Викарни Епископ стобијски ДАВИД
САРАЈЕВО, 6. ЈУНА (СРНА) - Поглавар Исламске заједнице у БиХ Мустафа
Церић није много погријешио када је рекао да је у Сарајеву остало доста
Срба, али је заборавио да каже да већина њих одавно није међу живима,
изјавио је посланик СНСД-а у Представничком дому Парламентарне
скупштине БиХ Славко Јовичић.
"Лицемјерне су Церићеве изјаве да
Сарајево у протеклом рату никог није протјерало, те да је у главном
граду БиХ остало веома много Срба. Да, остало их је, али под земљом. За
некима се и данас трага, јер су у међувремену Церићеви истомишљеници
измјештали гробнице и сакривали кости", рекао је Јовичић за "Фокус".
Он је поновио да је само у Сарајеву, током протеклог рата, постојало
126 логора у којима су Срби мучени, пребијани, усмрћивани на
најстравичније начине, и истакао да Церић о томе ћути.
Шеф
Клуба српских делегата у Вијећу народа РС Сташа Кошарац каже да Церић,
очигледно, наставља да проводи политику Алије Изетбеговића и да овакви
иступи вјерског лидера никако нису добри за БиХ.
Кошарац је
подсјетио да доступни подаци говоре да је прије рата у Сарајеву живјело
готово 200 000 Срба, те да их данас тамо живи између 15 000 и 20 000,
док је током рата по сарајевским казаматима убијено више од шест хиљада
Срба.
Члан Експертског тима југоисточне Европе за борбу против
тероризма и организованог криминала Џевад Галијашевић тврди да је Церић
наставља да иде стопама Алије Изетбеговића и води муслимански народ у
нове међусобне окршаје.
Предсједник невладине органзације
"Кроација либертас" Лео Плочкинић рекао је "Фокусу" да Церића демантују
званични подаци СПЦ и Католичке цркве, који указују на чињеницу да је у
Сарајеву, буквално из дана у дан, све мање небошњака, те да је на дјелу
класично етничко чишћење.
Предсједник Демократске иницијативе
сарајевских Срба Јово Јањић каже да Сарајево све више постаје исламски
град и да и оно мало Срба, који тамо живе, желе да што прије напусте
главни град БиХ.
![]() |
|||||
Zbog homoseksualnih brakova EU blokira ukidanje viza za BiH | |||||
|
![]() | ![]() | ![]() |
||||||
|
SARAJEVO, 05.06.2009.
Zakon o zabrani diskriminacije izazvao brojne polemike u BiH, jer homoseksualcima omogućava da stupaju u brak i da usvajaju decu. SPC, Rimokatolička crkva, Islamska i Jevrejska zajednica traže od poslanika da ne usvoje ovaj zakon.
Složni
protiv nakaradnog zakona... Međureligijsko veće BiH
|
Predstavnički dom Parlamenta BiH usvojio je nedavno Predlog zakona o zabrani diskriminacije koji omogućava sklapanje istopolnih brakova i usvajanje dece članovima homoseksualne zajednice, uprkos žestokom protivljenju predstavnika svih crkava i verskih zajednica u BiH.
_______________________________________________________________
Šaraba: Ugledati se na Srbiju
|
Delegat SDS-a u Domu naroda Slobodan Šaraba kaže da je zakon jako konfuzan, nedorečen i verovatno od nekoga prepisan. On veruje da će poslanici u Predstavničkom domu uvažiti stavove MRV-a BiH i predložiti amandmane koji će onemogućiti legalizaciju istopolnih brakova. - Ukoliko to ne urade, uveren sam da će zakon pasti u Domu naroda. Međunarodna zajednica traži da se usvoji ovaj zakon, ali znamo da je nedavno i u Srbiji bila slična situacija i da su uspeli da donesu zakon, koji je zadovoljio i međunarodnu zajednicu i verske zajednice. Tako treba da bude i u BiH - kaže Šaraba. ________________________________________________________________ |
Pod obrazloženjem da je usvajanje pomenutog zakona obaveza BiH kako bi se liberalizovao vizni režim, poslanici su podržali sporni zakonski predlog, što su odmah oštro osudili predstavnici Srpske pravoslavne i Rimokatoličke crkve, te Islamske i Jevrejske zajednice, okupljeni u Međureligijsko veće (MRV) BiH.
Protiv gej brakova
Prema tvrdnjama zvaničnika MRV-a, zakon zadire u instituciju braka i vređa prirodnu etiku. On je u suprotnosti sa zakonima o slobodi vere i pravnom statusu crkava i verskih zajednica u BiH.
Koordinator Izvršnog odbora MRV-a BiH, paroh sarajevski Vanja Jovanović, kaže da MRV nije protiv donošenja zakona o zabrani diskriminacije, ali jeste protiv njegovih odredbi koje diskriminišu crkve i verske zajednice.
- Ovaj zakon omogućio bi sklapanje brakova među ljudima istog pola. Oni bi mogli da usvajaju decu, što se kosi sa učenjima crkava i verskih zajednica. Ako zakon bude usvojen u sadašnjem obliku, može se desiti da predstavnici crkava i verskih zajednica budu sudski gonjeni zbog iznošenja stavova o određenom pitanju - tvrdi Jovanović.
Kao primer šta bi se moglo dogoditi ako zakon prođe, Jovanović navodi slučaj velikog muftije Engleske, koji je zbog javno iznetog stava da je protiv sklapanja brakova osoba istog pola zaradio tužbu i završio na sudu.
- Ovakvim zakonom neko drugi može da bude diskriminisan - naglasio je Jovanović.
Ekrem Tucaković iz Rijaseta Islamske zajednice BiH kaže da je u stavu Međureligijskog veća BiH sadržan i stav IZ BiH.
- Islamska zajednica BiH nema ništa protiv toga da se svim građanima obezbedi ravnopravnost, ali jeste protiv onih odredbi zakona koje zadiru u naša načela i učenja - kaže Tucaković.
Biće amandmana
Poslanik SNSD-a u Parlamentu BiH Slavko Jovičić Slavuj kaže da u potpunosti podržava stavove MRV-a BiH. On ističe da predstavnicima verskih zajednica zamera što svoje stavove o zakonskim predlozima iznose prvo u medijima, umesto da inicijativu ili mišljenje upute direktno parlamentarcima.
- Spreman sam da u Parlamentu BiH predstavim inicijativu Međureligijskog veća BiH u vezi sa ovim zakonom. Što se mene lično tiče, bez obzira na mogući gnev pedera i opasnost koja preti dupetu, nikada neću podržati zakon koji omogućava venčanje muškarca sa muškarcem ili devojke sa devojkom, a kamoli da im se omogući da usvajaju i uzgajaju decu! To je neprirodno i ne pada mi na pamet da glasam za svakakvu glupost koju od nas traži Evropska unija. Takvi zakoni i takve inicijative vode civilizaciju u sunovrat - kaže Jovičić.
fakti * Predstavnički dom Parlamenta BiH 27. maja usvojio Predlog zakona o zabrani diskriminacije * Predloženi zakon omogućava legalizaciju istopolnih brakova * Dom naroda će o ovom zakonu raspravljati 17. juna * Međureligijsko veće BiH je NVO koja deluje od 1997. i okuplja predstavnike SPC, Rimokatoličke crkve, Islamske i Jevrejske zajednice u BiH ________________________________________________________ |
Nezavisni poslanik Momčilo Novaković kaže da deli stavove MRV-a. On, za razliku od Jovičića, ističe da su izlaskom u medije verski dostojnici izabrali najbolji put da alarmiraju javnost i ukažu poslanicima na nedostatke u predloženom zakonu.
- U prvom čitanju svi poslanici su podržali taj zakon, jer se glasalo o ustavnom osnovu za njegovo donošenje, što nije sporno. Ipak, očigledno je da u zakonu ima nedostataka. Uložiću amandmane kako bi se ti nedostaci otklonili, iako mislim da predstavnici međunarodnih organizacija neće blagonaklono gledati na to - kaže Novaković.
On dodaje da se protivi legalizaciji istopolnih brakova, jer je, kako kaže, valjda svima jasno da to odudara od našeg sistema vrednosti i tradicije.
Nepoznati
počinioci noćas su oskrnavili hram Svetog Vasilija Velikog u Konjicu,
potvrdio je agenciji Srna konjički paroh Milan Bužanin.
On je naveo da su vandali u unutrašnjosti hrama napravili veliku
materijalnu štetu, a iz crkve su odneli samo sitan novac koji se
zatekao pored ikona.
"Jutros kada sam otvorio crkvu zatekao sam haos. U unutrašnjosti hrama
sve je bilo porazbijano i razbacano, a ikone su oštećene. Po crkvi je
bilo proliveno vino, a bacani su i opušci'', rekao je Bužanin.
Policija Hercegovačko-neretvanskog kantona jutros je obavila uviđaj.
Ovo je treći incident u poslednja četiri meseca od kada se u Konjic nakon šesnaest godina vratio pravoslavni sveštenik koji živi u neposrednoj blizini crkve. Ranije su, za sada još uvek, nepoznati počinioci porazbijali prozore na crkvi, a u drugom incidentu je crkva išarana grafitima.
Sveštenik Bužanin koji je u Konjicu od maja nije imao drugih neprijatnosti.